مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
آرایشگران
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بانوان آرایشگر با هر سن و تحصیلات
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
آرایشگاه های زنانه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ارتباط گیری با قشر آسیب پذیر
خصوصا با مسائل کاشت ناخن در آرایشگاه های زنانه که منجر به بطلان وضو و غسل می شود و به جهت فراگیری قارچ گونه این موضوع در بین بانوان در این موضوع فعالیت های تبلیغی را در تبیین احکام آرایشگری آغاز کردیم.
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
ارتباط با صنف آرایشگران که خودشان اعتراف میکردند اولین بار است کسی سراغشان با حیثیت تبلیغی آمده است
از ۱۴۰۰ آرایشگر بانو تاکنون بصورت میدانی به حدود ۶۰۰ آرایشگاه تیم تبلیغی حضور پیدا کردیم
در ضیافت افطار ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ آرایشگر
در سال ۱۴۰۳ بیش از ۵۰۰ آرایشگر حضور داشتند
قبل از افطار برایشان کارگاه های معرفت افزایی داشتیم
تاکنون ۱۲ آرایشگر بخاطر این که میز ناخن را جمع کردند و تبیین داشتیم تقدیر ویژه کردیم.
مستندات و عکس های زیادی داریم که امکان بارگزاری از طریق سامانه نبود و فقط یک عکس ارسال شد.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
از مبعث سال ۱۴۰۲ عملیات سفیران زیبایی را با رمز محمد رسول الله آغاز کردیم ابتدا جلسات و نشست های همفکری با برخی مبلغات برگزار کردیم تعدادی آرایشگران ارزشی هم شناسایی و در جلسه دعوت کردیم از نیمه شعبان عملیات میدانی آغاز شد مراحل عملیات طرح به اختصار
۱. شناسایی آرایشگران با جمع آوری اطلاعات محلی
۲. تماس با ا ایشگران جهت حضور در آرایشگاه با هماهنگی زمان پیشنهادی ایشان
۳. دو تا سه نفر از مبلغات در آرایشگاه حضور یافته ضمن تقدیم لوح تقدیری از طرف بانوان محله دو پوستر احکام آرایشگری و زنان محجبه و مسلمان شده را تقدیم میکردیم البته در این گفتگوی صمیمی از کسب حلال و احکام آرایشگری خصوصا حکم کاشت ناخن و اپیلاسیون صحبت میکردیم.
۴. هدیه ای مثل تربت امام حسین علیه السلام یا شاخه گل یا سنگ نگین حرم حضرت هم میدادیم
۵. پرچم حرم امام رضا یا حضرت عباس علیهما السلام هم امانی گرفته و با خودمان به آرایشگاه ها میبردیم .
۶. برای استمرار ارتباط از سال قبل ۴ همایش گذاشتیم دو ضیافت افطار و یک اردوی خارج از شهر و یک گردهمایی داخل شهر
۷. در ماه رمضان با برای استمرار بیشتر طرح آرایشگران قرآنی را اجرا کردیم که در آرایشگاه یک روز محفل قرآنی و تفسیر داشتیم
۸. در دهه کرامت طرح سفیران زیبایی معصومانه
همه این ها به جهت استمرار ارتباط بود.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت مورد نظر یک طرح تبلیغی و فرهنگی است که بر محور تأثیرگذاری بر قشر آرایشگران زن در شهر قم و تغییر رویکرد آنها نسبت به موضوعات فرهنگی، احکامی و هویتی سازماندهی شده است. این طرح به واسطه دغدغهای که نسبت به وضعیت فرهنگی و مذهبی این صنف وجود داشت، شکل گرفت. هدف از اجرای این فعالیت، ارتباطگیری مستقیم با آرایشگران، آگاهیبخشی در حوزه احکام شرعی و فرهنگی، و ایجاد یک شبکه از آرایشگران متعهد و همراه در این مسیر بود.
فرآیند و روش اجرا:
۱. تشکیل اتاق فکر: ابتدا اتاق فکری با حضور افراد فعال در حوزه تبلیغ فرهنگی و برخی آرایشگران دارای تقیدات مذهبی تشکیل شد که حدود ۸ جلسه به هماندیشی و برنامهریزی گذشت. 2. شناسایی و ارتباطگیری: در مرحله نخست، آرایشگران شناختهشده در سطح شهر شناسایی شدند و بهصورت حضوری به آرایشگاهها مراجعه شد. به هر آرایشگر یک بسته فرهنگی شامل پوستر، شاخه گل، لوح تقدیر، برگه ارزیابی، و نظرسنجی اهدا شد. 3. تحلیل بازخوردها و تدوین بانک اطلاعاتی: اطلاعات دریافتی از آرایشگران در بانک اطلاعاتی ثبت شد تا شناخت دقیقتری از وضعیت این صنف به دست آید. 4. برگزاری جلسات و مناسبتهای فرهنگی: در مناسبتهای مذهبی همچون نیمه شعبان، ماه رمضان، و ایام محرم، جلسات و همایشهایی برای آرایشگران برگزار شد که شامل نشستهای تخصصی، مشاوره، مسابقات، و برنامههای فرهنگی بود. 5. تشکیل گروههای مجازی و شبکهسازی: یک گروه در پیامرسان ایجاد شد تا اعضا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و هماندیشی داشته باشند. 6. ارتباط مداوم و ارتقای سطح آگاهی: بهمرور، مشاورانی به آرایشگاههای شلوغ معرفی شدند تا مشاورههایی در زمینههای تربیتی، دینی و فرهنگی ارائه دهند.
جرقه اولیه فعالیت:
دغدغههای فرهنگی و نگرانی از رواج برخی فعالیتهای مغایر با شرع در آرایشگاهها، افزایش فعالیتهای فرهنگی غیرسازنده در حوزه بانوان، و احساس خلأ تبلیغی در این زمینه باعث شد که این طرح آغاز شود.
مخاطبشناسی:
مخاطبان اصلی: آرایشگران زن در سطح شهر قم، از اقشار مختلف اقتصادی و اجتماعی.
سن: بیشتر آرایشگران جوان و میانسال بودند، اما برخی نوجوانان نیز به دلیل درآمدزایی به این حرفه وارد شده بودند.
سطح آگاهی: برخی آرایشگران اطلاعات کمی در مورد احکام شرعی مربوط به شغل خود داشتند و برخی دیگر نیازمند تغییر نگرش نسبت به مباحث فرهنگی و هویتی بودند.
منابع انسانی و ابزار مورد نیاز:
نیروی انسانی: تیمی از بانوان فعال فرهنگی که بهصورت محلی و داوطلبانه در هر منطقه فعالیت داشتند.
ابزار و امکانات: پوسترهای تبلیغی، شاخه گل، لوح تقدیر، نظرسنجی، تربت امام حسین (ع)، بستههای فرهنگی، و همچنین سالنهای همایش و مکانهایی برای برگزاری نشستها و اردوها.
بازتاب رسانهای:
این طرح با وجود تأثیرگذاری بالا، بهطور عمدی رسانهای نشد تا حساسیتهای اجتماعی ایجاد نکند. تنها در برخی محافل خاص و بین فعالین فرهنگی مطرح شد و در سطح گسترده اطلاعرسانی نشد.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز این فعالیت در مخاطبشناسی خاص آن نهفته است؛ قشری که تاکنون کمتر مورد توجه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی قرار گرفته بود. این طرح برخلاف برخی دیگر از فعالیتهای مشابه که صرفاً روی آرایشگران مذهبی تمرکز دارند، با همه آرایشگران ارتباط گرفته و بدون پیشداوری، آنها را در مسیر اصلاح و ارتقای فرهنگی قرار داده است.
مهمترین شاخصه و بخش برجسته این فعالیت:
شاخصه اصلی: روش ارتباطگیری غیرمستقیم، مبتنی بر محبت و قدردانی، نه تقابل و تقبیح.
نوآوری: ایجاد اعتماد و تعامل صمیمانه بهجای تحمیل احکام، و استفاده از ابزارهای غیرمستقیم مانند لوح تقدیر و بستههای فرهنگی بهجای روشهای مرسوم تبلیغی.
برجستهترین بخش: "مدل ارتباطگیری و شیوه تعامل" که بر پایه گفتگوی صمیمانه و تدریجی استوار است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیازهای مخاطبان:
کمبود آگاهی نسبت به احکام شرعی آرایشگری.
نبود برنامههای فرهنگی متناسب با فضای شغلی آرایشگران.
عدم شناخت نسبت به تأثیر فعالیتهای آرایشی بر هویت زنانه و جایگاه اجتماعی زنان.
نیاز به حمایت اجتماعی و مشاوره در موضوعات مختلف.
چگونگی رفع نیازها:
آگاهیبخشی در حوزه احکام شرعی: از طریق ارائه بروشورها، پوسترها، و دعوت از مبلغان برای جلسات کوتاه در آرایشگاهها.
تأمین فضای فرهنگی و هویتی مناسب: با برگزاری همایشهای مرتبط با جایگاه زن در اسلام و مقایسه آن با جوامع غربی.
ایجاد شبکه ارتباطی و حمایتی: از طریق تشکیل گروههای مجازی و راهاندازی شوراهای محلی آرایشگران.
مشاوره و توانمندسازی: با معرفی مشاوران تربیتی و خانواده برای ارائه خدمات در آرایشگاههای پرمشتری.
نتایج و دستاوردها:
تغییر نگرش بسیاری از آرایشگران نسبت به احکام آرایشی و اسلامی.
ایجاد شبکهای از آرایشگران همسو که بهمرور خودشان نقش مبلغ را ایفا کردند.
کاهش برخی از فعالیتهای غیرشرعی مانند کاشت ناخن در برخی آرایشگاهها.
شناسایی و توانمندسازی گروهی از آرایشگران که علاقهمند به فعالیتهای فرهنگی شدند.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی:
بیاعتمادی اولیه آرایشگران: برخی تصور میکردند که این طرح نظارتی است و از همکاری امتناع میکردند.
حساسیتبرانگیز بودن موضوع: این طرح بهدلیل ورود به حوزه آرایشگاهها و موضوعات فرهنگی، با حساسیتهایی مواجه شد.
موانع اجرایی: شناسایی و ارتباطگیری با تعداد زیاد آرایشگران در مناطق مختلف نیازمند زمان و نیروی انسانی زیاد بود.
محدودیت منابع مالی: تأمین هزینههای مربوط به بستههای فرهنگی، همایشها و اردوها با کمک خیرین صورت میگرفت و همیشه دغدغه مالی وجود داشت.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: تیم تبلیغی بانوان تمدن ساز
کانال مبلغات اسما و صبرا قم در ایتا : https://eitaa.com/hejab_education
شناسه ارتباطی در ایتا : @Ajellevalialfaraj
ارسال دیدگاه