رفتن به محتوای اصلی

ورود خانوادگی به کلاس درسی مدارس دخترانه و برگزاری کلاس با همراهی اعضای خانواده

مصطفی همدانی | قم درس خارج دکتری

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    سبک زندگی و سواد رسانه
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دختران نوجوان و جوان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه دخترانه و خوابگاه دانشجویی و دانش آموزی دخترانه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

ایجاد ارتباطصمیمانه و اعتمادسازی و دریافت بهتر پیام

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

با حضور مجردی در کلاس دخترانه هیچ وقت این صمیمیت ایجاد نمی شود و پیام به این وضوح منتقل نمی شود

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

ورود به کلاس و گفتگوی مشترک و بیان مباحث با کمک همسر و ارتباط گیری صمیمانه ایشان با دختران

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و روش اجرا:

فعالیت تبلیغی توسط حجت‌الاسلام مصطفی همدانی انجام می‌شود که با تمرکز بر آموزش سبک زندگی اسلامی، سواد رسانه‌ای، فلسفه برای کودکان (فبک) و پاسخ به شبهات به صورت گسترده در مدارس، به ویژه دبیرستان‌های دخترانه، و مساجد حضور می‌یابد. فرآیند کار به صورت منظم و ساختارمند طراحی شده است. در هر مدرسه یا مسجد، جلسات آموزشی در دو نوبت برگزار می‌شود:

جلسه اول به تبیین مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی سبک زندگی اسلامی پرداخته می‌شود.

جلسه دوم بر نظام هنجاری و رفتارهای مبتنی بر آن مبانی تمرکز دارد.

روش تدریس تعاملی است و با روش پرسش و پاسخ سقراطی، مدل‌سازی مفاهیم به صورت تصویری (با استفاده از نمودار، هرم، جدول و ...) و استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی نظیر بنر، پرینت رنگی، کلیپ‌های کوتاه، و در برخی موارد پروژکتور انجام می‌شود. همچنین خانواده به‌طور فعال در این فرآیند دخیل هستند؛ گاه با حضور همسر و دختر طلبه در جلسات.

مراحل اجرا:

ارتباط‌گیری اولیه با مدارس و مساجد با هماهنگی آموزش و پرورش یا دفتر تبلیغات اسلامی.

برگزاری جلسه اول با تمرکز بر مبانی سبک زندگی اسلامی.

برگزاری جلسه دوم برای بیان هنجارها و تثبیت آموزه‌ها.

استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی برای تثبیت بهتر مفاهیم.

برگزاری مسابقات و اهدای جوایز به دانش‌آموزان فعال.

ادامه ارتباط با مخاطبان از طریق گروه‌های مجازی و حضور خانوادگی در ارتباطات اجتماعی.

جرقه اولیه:

جرقه این فعالیت از مطالعات حوزوی و دانشگاهی (رشته ارتباطات) و تأمل بر روش‌های تبلیغی انبیاء و اهل بیت علیهم‌السلام شکل گرفت. تاکید بر ارتباط صمیمانه و خیرخواهانه با مخاطب، برآمده از آموزه‌های دینی و تجربیات تبلیغی میدانی است.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبان اصلی دانش‌آموزان دبیرستانی (خصوصاً دختران)، نوجوانان روستایی، و خانواده‌های آنان هستند. تلاش شده تناسب جنسیتی، سنی و روانی مخاطبان در طراحی محتوا و ارتباطات لحاظ شود.

منابع انسانی و ابزار و امکانات:

منابع انسانی: حجت‌الاسلام همدانی، همسرشان (طلبه) و گاه دخترشان (طلبه) در اجرای برنامه‌ها همکاری دارند.

ابزار و امکانات: پرینت‌های رنگی آموزشی، بنرهای تصویری، کلیپ‌های کوتاه، و در صورت امکان پروژکتور و سیستم صوتی.

منابع مالی: بخش عمده هزینه‌ها از طریق نذر شخصی یا کمک‌های محدود مردمی تأمین می‌شود. دفتر تبلیغات اسلامی در مواردی حمایت محدودی دارد.

بازتاب رسانه‌ای:

بازتاب رسمی در رسانه‌های بزرگ گزارش نشده است. گزارش فعالیت‌ها عمدتاً در سطح ادارات آموزش و پرورش، دفتر تبلیغات اسلامی، و نهادهای فرهنگی ارائه شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری این فعالیت در چند محور اصلی قابل شناسایی است:

ارتباط صمیمانه و عاطفی: برقراری ارتباط غیررسمی و مهربانانه با دانش‌آموزان و خانواده‌ها، در قالبی شاد، صمیمی و بدون سخت‌گیری.

حضور خانوادگی در میدان تبلیغ: حضور همسر و دختر در کنار مبلغ در مدارس و مساجد، الگوسازی عملی از خانواده دینی.

استفاده گسترده از مدل‌سازی تصویری: ساده‌سازی مفاهیم انتزاعی با استفاده از نمودارها، جداول، تصاویر و بنرهای آموزشی.

ادغام مهارت‌های سواد رسانه‌ای و سبک زندگی: آموزش سبک زندگی سالم همراه با آگاهی‌بخشی درباره تهدیدات رسانه‌ای.

ارتباط ماندگار با مخاطبان: پیگیری آموزش‌ها از طریق گروه‌های مجازی و دیدارهای خانوادگی.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت، ارتباط صمیمی، تربیت‌محور و پایدار با محوریت گرایش‌های قلبی مخاطب است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز مخاطبان:

نیاز به الگوی صحیح سبک زندگی اسلامی و اخلاقی

نیاز به تقویت سواد رسانه‌ای در برابر هجمه‌های فضای مجازی

نیاز به ارتباط صمیمی و دلنشین با مربیان دینی

نیاز به پایداری تربیتی و الگوگیری عملی

چگونگی پاسخ به این نیاز:

آموزش مبانی فکری و رفتاری سبک زندگی اسلامی در قالب جلسات تعاملی

استفاده از فضای خانوادگی و صمیمانه برای ارتباط‌گیری عمیق‌تر

بهره‌گیری از ابزارهای تصویری و کمک‌آموزشی برای تثبیت بهتر مطالب

ادامه آموزش و پیگیری تربیتی از طریق فضای مجازی و دیدارهای حضوری

نتایج و دستاوردها:

ایجاد گرایش مثبت به دین و ارزش‌های اسلامی در میان نوجوانان

اصلاح رفتارها و نگرش‌های دینی و اجتماعی مخاطبان

افزایش سطح سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان

شکل‌گیری ارتباطات تربیتی ماندگار با خانواده‌ها و دانش‌آموزان

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی عبارتند از:

کمبود حمایت‌های رسمی: سختی در دریافت مجوزها و معرفی‌نامه‌های قوی از نهادهای رسمی برای ورود به مدارس.

موانع فرهنگی و ذهنی: مقاومت برخی مدیران و معلمان نسبت به حضور روحانیون در مدارس.

مشکلات مالی: هزینه‌های سنگین تولید محتوای تصویری و ابزارهای آموزشی بدون حمایت‌های پایدار.

محدودیت امکانات فنی: عدم وجود امکانات مناسب مانند پروژکتور و سیستم‌های صوتی-تصویری در برخی مدارس یا مساجد.

ضرورت مدیریت دقیق ارتباطات: توجه ویژه به رعایت حریم‌های اخلاقی در ارتباطات با نوجوانان، خصوصاً در محیط‌های مختلط.

مسیرهای ارتباطی

شماره تماس : 09930775651

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا