مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
سبک زندگی و سواد رسانه
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دختران نوجوان و جوان
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدرسه دخترانه و خوابگاه دانشجویی و دانش آموزی دخترانه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ایجاد ارتباطصمیمانه و اعتمادسازی و دریافت بهتر پیام
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
با حضور مجردی در کلاس دخترانه هیچ وقت این صمیمیت ایجاد نمی شود و پیام به این وضوح منتقل نمی شود
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
ورود به کلاس و گفتگوی مشترک و بیان مباحث با کمک همسر و ارتباط گیری صمیمانه ایشان با دختران
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند و روش اجرا:
فعالیت تبلیغی توسط حجتالاسلام مصطفی همدانی انجام میشود که با تمرکز بر آموزش سبک زندگی اسلامی، سواد رسانهای، فلسفه برای کودکان (فبک) و پاسخ به شبهات به صورت گسترده در مدارس، به ویژه دبیرستانهای دخترانه، و مساجد حضور مییابد. فرآیند کار به صورت منظم و ساختارمند طراحی شده است. در هر مدرسه یا مسجد، جلسات آموزشی در دو نوبت برگزار میشود:
جلسه اول به تبیین مبانی انسانشناسی و هستیشناسی سبک زندگی اسلامی پرداخته میشود.
جلسه دوم بر نظام هنجاری و رفتارهای مبتنی بر آن مبانی تمرکز دارد.
روش تدریس تعاملی است و با روش پرسش و پاسخ سقراطی، مدلسازی مفاهیم به صورت تصویری (با استفاده از نمودار، هرم، جدول و ...) و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی نظیر بنر، پرینت رنگی، کلیپهای کوتاه، و در برخی موارد پروژکتور انجام میشود. همچنین خانواده بهطور فعال در این فرآیند دخیل هستند؛ گاه با حضور همسر و دختر طلبه در جلسات.
مراحل اجرا:
ارتباطگیری اولیه با مدارس و مساجد با هماهنگی آموزش و پرورش یا دفتر تبلیغات اسلامی.
برگزاری جلسه اول با تمرکز بر مبانی سبک زندگی اسلامی.
برگزاری جلسه دوم برای بیان هنجارها و تثبیت آموزهها.
استفاده از ابزارهای کمکآموزشی برای تثبیت بهتر مفاهیم.
برگزاری مسابقات و اهدای جوایز به دانشآموزان فعال.
ادامه ارتباط با مخاطبان از طریق گروههای مجازی و حضور خانوادگی در ارتباطات اجتماعی.
جرقه اولیه:
جرقه این فعالیت از مطالعات حوزوی و دانشگاهی (رشته ارتباطات) و تأمل بر روشهای تبلیغی انبیاء و اهل بیت علیهمالسلام شکل گرفت. تاکید بر ارتباط صمیمانه و خیرخواهانه با مخاطب، برآمده از آموزههای دینی و تجربیات تبلیغی میدانی است.
مخاطبشناسی:
مخاطبان اصلی دانشآموزان دبیرستانی (خصوصاً دختران)، نوجوانان روستایی، و خانوادههای آنان هستند. تلاش شده تناسب جنسیتی، سنی و روانی مخاطبان در طراحی محتوا و ارتباطات لحاظ شود.
منابع انسانی و ابزار و امکانات:
منابع انسانی: حجتالاسلام همدانی، همسرشان (طلبه) و گاه دخترشان (طلبه) در اجرای برنامهها همکاری دارند.
ابزار و امکانات: پرینتهای رنگی آموزشی، بنرهای تصویری، کلیپهای کوتاه، و در صورت امکان پروژکتور و سیستم صوتی.
منابع مالی: بخش عمده هزینهها از طریق نذر شخصی یا کمکهای محدود مردمی تأمین میشود. دفتر تبلیغات اسلامی در مواردی حمایت محدودی دارد.
بازتاب رسانهای:
بازتاب رسمی در رسانههای بزرگ گزارش نشده است. گزارش فعالیتها عمدتاً در سطح ادارات آموزش و پرورش، دفتر تبلیغات اسلامی، و نهادهای فرهنگی ارائه شده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآوری این فعالیت در چند محور اصلی قابل شناسایی است:
ارتباط صمیمانه و عاطفی: برقراری ارتباط غیررسمی و مهربانانه با دانشآموزان و خانوادهها، در قالبی شاد، صمیمی و بدون سختگیری.
حضور خانوادگی در میدان تبلیغ: حضور همسر و دختر در کنار مبلغ در مدارس و مساجد، الگوسازی عملی از خانواده دینی.
استفاده گسترده از مدلسازی تصویری: سادهسازی مفاهیم انتزاعی با استفاده از نمودارها، جداول، تصاویر و بنرهای آموزشی.
ادغام مهارتهای سواد رسانهای و سبک زندگی: آموزش سبک زندگی سالم همراه با آگاهیبخشی درباره تهدیدات رسانهای.
ارتباط ماندگار با مخاطبان: پیگیری آموزشها از طریق گروههای مجازی و دیدارهای خانوادگی.
مهمترین شاخصه فعالیت، ارتباط صمیمی، تربیتمحور و پایدار با محوریت گرایشهای قلبی مخاطب است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز مخاطبان:
نیاز به الگوی صحیح سبک زندگی اسلامی و اخلاقی
نیاز به تقویت سواد رسانهای در برابر هجمههای فضای مجازی
نیاز به ارتباط صمیمی و دلنشین با مربیان دینی
نیاز به پایداری تربیتی و الگوگیری عملی
چگونگی پاسخ به این نیاز:
آموزش مبانی فکری و رفتاری سبک زندگی اسلامی در قالب جلسات تعاملی
استفاده از فضای خانوادگی و صمیمانه برای ارتباطگیری عمیقتر
بهرهگیری از ابزارهای تصویری و کمکآموزشی برای تثبیت بهتر مطالب
ادامه آموزش و پیگیری تربیتی از طریق فضای مجازی و دیدارهای حضوری
نتایج و دستاوردها:
ایجاد گرایش مثبت به دین و ارزشهای اسلامی در میان نوجوانان
اصلاح رفتارها و نگرشهای دینی و اجتماعی مخاطبان
افزایش سطح سواد رسانهای دانشآموزان
شکلگیری ارتباطات تربیتی ماندگار با خانوادهها و دانشآموزان
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی عبارتند از:
کمبود حمایتهای رسمی: سختی در دریافت مجوزها و معرفینامههای قوی از نهادهای رسمی برای ورود به مدارس.
موانع فرهنگی و ذهنی: مقاومت برخی مدیران و معلمان نسبت به حضور روحانیون در مدارس.
مشکلات مالی: هزینههای سنگین تولید محتوای تصویری و ابزارهای آموزشی بدون حمایتهای پایدار.
محدودیت امکانات فنی: عدم وجود امکانات مناسب مانند پروژکتور و سیستمهای صوتی-تصویری در برخی مدارس یا مساجد.
ضرورت مدیریت دقیق ارتباطات: توجه ویژه به رعایت حریمهای اخلاقی در ارتباطات با نوجوانان، خصوصاً در محیطهای مختلط.
مسیرهای ارتباطی
شماره تماس : 09930775651
ارسال دیدگاه