رفتن به محتوای اصلی

تعلیم و تربیت مبتنی بر تعالیم دینی

محمد اسدنژاد | قم درس خارج کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    کودک و نوجوان، آموزش، تربیت
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    این فعالیت برای کودکان و نوجوانان اعم از دختر و پسر طراحی شده است

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    خیر
    در محیط های متفاوت با اقلیم های گوناگون قابلیت سازگاری و اجرا دارد

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

تعلیم، تربیت و مهارت آموزی در راستای تربیت نسل مومنِ عالمِ ماهرِ مجاهد

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

۱. شکوفا شدن استعداد اکثریت مخاطبان بر اساس توانمندی‌هایشان
۲. پیاده سازی و کاربردی کردن ساحت های مختلف دین در زندگی
۳. تدوین بیش از ۱۵ جلد کتاب درسی مختص طرح و مخاطبان
۴. پیاده سازی مبانی دینی در زمینه تزکیه و تعلیم در میدان فعالیت

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

با توجه به واقعیت های میدانی در زمینه تعلیم و تربیت، و همچنین منویات و دغدغه های مقام معظم رهبری در زمینه‌ی لزوم اصلاح ساختار آموزشی کشور و تصریح بر این مسئله در دیدارهای عمومی و تخصصی، عده ای از طلاب با قریب به ۸ سال مطالعه، پژوهش و بررسی میدانی و کتابخانه ایِ نظام آموزشی و همچنین با بهره گیری از منابع غنی دینی و تراث گذشتگان با محوریت ثقلین موفق به تولید مدل و الگوی تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه های دینی شده و ۵ سال است که در مساجد شهر مقدس قم مشغول به اجرای این مدل هستیم.
زمان بندی این طرح از سن ۵ سالگی تا ۲۱ سالگی می‌باشد.(با نگاه به روایت تقسیم عمر انسان به ۳ هفت سالِ سیادت و عبودیت و وزارت)
محل اجرای طرح در مساجد و حسینیه های سطح شهر می‌باشد.
این طرح به صورت حضوری و با استفاده از روش های متناسب سن مخاطبین اعم از بازی و اردو و منبر و حلقه داری و ...اجرایی
میشود.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت این مجموعه با عنوان "نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا (ع)" شناخته می‌شود. هدف اصلی آن، تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایجاد یک ساختار آموزشی مستقل از نظام‌های آموزشی رایج است. این نهضت بر این باور است که دین باید در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حضور داشته باشد و بر همین اساس، یک مدل آموزشی خاص طراحی کرده است.

فرآیند اجرا:

این طرح با دغدغه تبلیغ دینی مستمر آغاز شد، زیرا روش‌های مرسوم تبلیغی (مانند تبلیغ در مناسبت‌های مذهبی) پاسخگوی نیازهای تربیتی جامعه نبودند.

مخاطب‌شناسی: بر اساس مطالعات هفت تا هشت ساله در حوزه تعلیم و تربیت، این مجموعه تمرکز خود را بر کودکان و نوجوانان قرار داده و آموزش را از سنین پایین آغاز کرده است.

شیوه اجرا:

تشکیل مکاتب آموزشی برای رده‌های سنی مختلف:

مکتب علی‌اصغر (ع) برای پسران ۰ تا ۷ سال

مکتب قاسم (ع) برای پسران ۷ تا ۱۴ سال

مکتب علی‌اکبر (ع) برای پسران ۱۴ تا ۲۱ سال

مکتب حضرت رقیه (س) برای دختران ۰ تا ۷ سال

مکتب حضرت سکینه (س) برای دختران ۷ تا ۱۴ سال

مکتب حضرت فاطمه بنت‌الحسین (س) برای دختران ۱۴ تا ۲۱ سال

برنامه‌های آموزشی و تربیتی:

آموزش قرآن، ادبیات فارسی، ریاضیات و علوم بر اساس متون مستقل و تألیفی مجموعه

مهارت‌آموزی (خیاطی، قالیبافی، برق‌کاری، آشپزی و...)

آموزش‌های اعتقادی و اخلاقی در قالب حلقه‌های تربیتی

ابزار و امکانات:

مراکز آموزشی در چندین مسجد در قم

استفاده از منابع آموزشی تألیفی که تا کنون ۱۶ جلد کتاب درسی تألیف شده است

بهره‌گیری از سیستم‌های کامپیوتری و ابزارهای کمک‌آموزشی

بازتاب رسانه‌ای:

حضور در برنامه "مردم میدان" شبکه افق

بازدید مسئولین فرهنگی و تربیتی از جمله آیت‌الله حسن‌زاده عاملی، آقای نبوی (معاون تبلیغ سابق) و دیگر کارشناسان

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

ساختار و محتوای آموزشی مستقل: برخلاف مدارس مسجد محور دیگر که فقط کلاس‌ها را در مسجد برگزار می‌کنند، این مجموعه محتوای آموزشی متفاوتی دارد.

روش تدریس طولی: به جای روش مرسوم زنگ‌های درسی، آموزش‌ها به صورت دوره‌ای و متوالی انجام می‌شوند، مثلاً دو ماه فقط ادبیات فارسی و بعد دو ماه ریاضیات.

مهارت‌آموزی در کنار آموزش: دانش‌آموزان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در کنار علوم دینی و دروس مدرسه‌ای فرا می‌گیرند.

عدم وابستگی به نظام آموزشی رسمی: دانش‌آموزان این مجموعه مدرک رسمی از آموزش‌وپرورش دریافت نمی‌کنند، اما می‌توانند از طریق آزمون‌های تعیین سطح و دیگر روش‌های قانونی مدرک بگیرند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

خلأ در نظام آموزشی رسمی که مبتنی بر ساختارهای غربی است و توجه کافی به تعلیم و تربیت دینی ندارد.

دغدغه والدین نسبت به تربیت دینی و اخلاقی فرزندانشان.

نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی در کنار تحصیلات آکادمیک.

راهکارها:

طراحی یک نظام تربیتی اسلامی که دین را در تمام ابعاد زندگی فرد وارد می‌کند.

ارائه محتوای آموزشی بر اساس قرآن، احادیث و آموزه‌های اهل‌بیت (ع).

ایجاد مکاتب تربیتی که متناسب با ویژگی‌های سنی و جنسیتی طراحی شده‌اند.

پرورش دانش‌آموزانی که علاوه بر آموزش علمی، مهارت‌های عملی و اجتماعی لازم را نیز کسب می‌کنند.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مشکلات مالی: تأمین هزینه‌های این طرح عمدتاً بر عهده والدین و خیرین است و حمایت دولتی ندارد.

کمی نیروی انسانی متخصص: با توجه به نیاز به مربیان آشنا با مبانی تربیتی خاص مجموعه، تأمین نیروی انسانی یکی از چالش‌های اصلی است.

عدم وجود اسناد رسمی مکتوب: با وجود تدوین سند مفهومی، هنوز سند راهبردی و اجرایی این طرح به‌صورت مکتوب نهایی نشده است.

عدم گسترش به دیگر شهرها: با وجود درخواست‌های متعدد، این طرح فعلاً فقط در قم اجرا می‌شود، زیرا نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها و مستندات دارد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان گروه: نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 
کانال نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا(ع) در ایتا : https://eitaa.com/nehzat128_ir
نام کاربری در ایتا : https://eitaa.com/Nehzat_admin1
شماره تلفن: ۰۹۱۲۷۲۸۵۸۰۹

فیلم ارائه

تیزر حجت الاسلام المسلمین محمد اسدنژاد
دانلود فیلم
فیلم ارائه حجت الاسلام المسلمین محمد اسدنژاد
دانلود فیلم
مصاحبه پایانی حجت الاسلام المسلمین محمد اسدنژاد
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا