رفتن به محتوای اصلی

طرح پرواز فرشته ها و پرواز عرشیان ویژه جشن تکلیف دختران و پسران

عبدالرضا سرلک | قم سطح 2 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    کودک ونوجوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دختران 8و9 و10 سال پسران 14و15و16سال

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه . مسجد و عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

القا غیر مستقیم معارف دینی به کودک نوجوان با روشهای شاد و جذاب

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

برگزار کردن کارگاه های عملی باهمراه با جنگ شاد کودکانه برای انتقال مفاهیم دینیو همچنین کارگاه آموزش ویژه مربیان و والدین مخاطبین

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

1-تبلیغ طرح.2- هماهنگی با مدارس.3- ثبت نام گروهی و انفرادی4-جلسه توجیهی والدین 5_ هماهنگی مسجد یا حسینیه یا مدرسه جهت مکان6- فضا سازی مکان 7_زمان شرکت به مدت 16 ساعت در برنامه جذاب(دانش آموز پنج شنبه و جمعه یا پنج شنبه ها)8_ شرکتدر آزمون 9_ شرکت والدین در کارگاه 10- ارسال کارنامه وودعوت نامه با پست درب منزل11- هماهنگی مکان جشن12_برگزاری جشن پایانی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و روش اجرا:

فعالیت تبلیغی با عنوان «طرح پرواز فرشته‌ها» به همت آقای عبدالرضا لک و گروه تبلیغی ایشان در حوزه تربیت کودک و نوجوان انجام می‌شود. این طرح به دنبال آماده‌سازی دختران پیش از سن تکلیف، با محوریت آموزش معارف دینی، مهارت‌های زندگی، احکام عملی و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است. هدف اصلی این است که فرآیند آموزش قبل از جشن تکلیف آغاز شود و جشن تنها پایان یک مسیر تربیتی باشد، نه صرفاً یک مراسم نمادین.

مراحل اجرا:

شناسایی نیاز: از دل تجربیات میدانی و مشاهده نیازهای واقعی مدارس، خصوصاً ضعف آموزش‌های پیشینی نسبت به سن تکلیف.

ثبت‌نام: از طریق مدارس، ارگان‌ها یا ثبت‌نام عمومی؛ تبلیغات به صورت حضوری و مجازی صورت می‌گیرد.

نیازسنجی: بررسی نیازهای آموزشی مدرسه یا ارگان ثبت‌نام‌کننده و طراحی محتوا متناسب با آن.

طراحی محتوا: سه محور اصلی در آموزش وجود دارد: خودشناسی و خودآگاهی، خداشناسی و شناخت دیگران و مسئولیت‌های اجتماعی.

اجرای جلسات آموزشی: در قالب کارگاه‌های بازی‌محور، قصه‌گویی، مسابقه، جنگ شادی و تدریس غیرمستقیم معارف و احکام.

آموزش والدین: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین درباره نحوه تعامل صحیح با کودک در سن تکلیف.

ارزیابی و آزمون عملی: سنجش مهارت‌های آموخته شده (وضو، نماز، احکام و ...) توسط مربیان، با کارنامه نهایی برای هر دانش‌آموز.

ارسال دعوت‌نامه ویژه: از طرف فرشته‌ها برای جشن تکلیف از طریق پست به منازل، همراه با لوح تقدیر.

جشن پایانی: برگزاری جشن تکلیف باشکوه همراه با دعوت خانواده‌ها و جامعه پیرامون دانش‌آموز برای ایجاد فرهنگسازی اجتماعی.

استمرار ارتباط: ایجاد کانال‌های مجازی برای ارتباط مستمر و آموزش‌های تکمیلی با دانش‌آموزان تا سنین بالاتر.

جرقه اولیه:

این طرح بر اساس دغدغه‌های میدانی و مشاهده ضعف‌های موجود در مراسم‌های معمول جشن تکلیف ایجاد شد؛ تجربه‌های گسترده برگزارکننده در حوزه کودک و نوجوان و کارهای پیشین همچون تأسیس «خانه خورشید» در حرم حضرت عبدالعظیم و مشارکت در رواق کودک در حرم مطهر جمکران، پایه‌های علمی و عملی این طرح را شکل داده است.

مخاطب‌شناسی:

دختران ۸ تا ۱۰ ساله، پیش از ورود به سن تکلیف، با تأکید بر دوره یک سال پیش از تکلیف و ادامه تا یک سال پس از آن. والدین نیز به عنوان مخاطب ثانویه آموزش‌های مکمل در نظر گرفته شده‌اند.

منابع انسانی و ابزار و امکانات:

منابع انسانی: تیمی از مربیان آموزش‌دیده در حوزه کودک و نوجوان، کارشناسان احکام، روان‌شناسی و تربیت.

امکانات: وسایل بازی و سرگرمی، ابزار کمک‌آموزشی، بروشورهای آموزشی، کتاب‌های مکمل، و امکانات تصویری و صوتی برای جشن‌ها و کارگاه‌ها.

نرم‌افزارها و بسترهای مجازی: سایت اختصاصی طرح و کانال‌های ایتا برای ارتباط مداوم.

حمایت بیمه‌ای: تمامی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح بیمه می‌شوند.

بازتاب رسانه‌ای:

بازتاب‌های رسانه‌ای در سطح تلویزیون ملی و استانی، شبکه قرآن، و شبکه‌های اجتماعی داشته است. همچنین طرح در برخی گزارش‌های رسمی آموزش و پرورش بازتاب داشته و به عنوان الگوی موفق جشن تکلیف معرفی شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایزات اصلی این طرح عبارتند از:

آموزش پیش از جشن تکلیف: برخلاف روش‌های مرسوم که آموزش را در جشن آغاز می‌کنند، در این طرح آموزش‌ها از یک سال قبل شروع شده و تا پس از جشن ادامه می‌یابد.

تربیت همزمان کودک و والدین: توجه ویژه به آموزش والدین برای تثبیت رفتارهای دینی در خانه.

آموزش مهارت‌های اجتماعی-ارتباطی: شامل مهارت قاطعیت، کنترل خشم، دوست‌یابی سالم و مدیریت ارتباطات اجتماعی.

ارزیابی عملی و کارنامه‌دهی: هر دانش‌آموز از طریق آزمون‌های عملی ارزیابی می‌شود و کارنامه دریافت می‌کند.

ارسال دعوتنامه ویژه: فرایند دعوت به جشن تکلیف از طریق پست و نامه رسمی برای ایجاد حس افتخار در کودک.

استفاده از بسترهای هوش مصنوعی: برای به‌روزرسانی محتوای آموزشی و طراحی قالب‌های جدید.

ادامه ارتباط بلندمدت: از طریق گروه‌های مجازی برای ارائه محتوا و پیگیری تربیتی.

مهم‌ترین شاخصه طرح، جامعیت در محتوا، قالب تعاملی و سناریوی بلندمدت و پایدار آن است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز مخاطبان:

نیاز به آموزش کاربردی احکام و معارف پیش از سن تکلیف.

نیاز به خودآگاهی و شناخت هویت دینی در دوره پیشا‌نوجوانی.

نیاز به مهارت‌های اجتماعی مانند قاطعیت و کنترل خشم برای حفظ امنیت فردی و اجتماعی.

نیاز والدین به آشنایی با شیوه‌های صحیح تربیت فرزند دینی.

چگونگی پاسخ به این نیاز:

ارائه آموزش‌های چندجانبه شامل معارف، احکام، مهارت‌های اجتماعی، خودآگاهی و شناخت خدا.

ارتباط مستقیم با والدین برای آموزش مکمل.

استفاده از قالب‌های شاد، تعاملی و غیررسمی برای آموزش بهتر.

ایجاد فضای افتخارآمیز برای دانش‌آموزان با برنامه‌هایی چون ارسال دعوت‌نامه از فرشته‌ها و کارنامه موفقیت.

نتایج و دستاوردها:

تقویت باورهای دینی دانش‌آموزان قبل از سن نوجوانی.

ارتقای سطح قاطعیت و خودباوری در دختران.

ایجاد گرایش مثبت به نماز، احکام و عبادات.

افزایش ارتباط قلبی کودکان با خداوند و ائمه علیهم‌السلام.

تقویت ارتباط دانش‌آموزان با اجتماع دینی از طریق مشارکت در نماز جمعه و فعالیت‌های اجتماعی.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی شامل:

مشکلات مالی: محدودیت بودجه برای برگزاری گسترده‌تر طرح و تأمین هزینه‌های آموزشی و اجرایی.

عدم همکاری برخی نهادها: مقاومت برخی مدیران و مسئولان در هماهنگی برگزاری طرح در مدارس یا مساجد.

مشکلات فرهنگی: عدم آمادگی برخی خانواده‌ها برای پذیرش تغییر در شیوه تربیتی.

نیاز به تبلیغات گسترده‌تر: محدودیت در دسترسی به رسانه‌های رسمی و نیاز به گسترش بازاریابی محتوایی.

مدیریت کیفیت در گسترش: در توسعه طرح به شهرهای مختلف، نیاز به تربیت مربیان توانمند برای حفظ کیفیت آموزشی.

مسیرهای ارتباطی

عنوان گروه: یاران آفتاب
نام کاربری در ایتا: @sarlek
کانال سرباز کوچک در ایتا : https://eitaa.com/sarbazkouchak
کانال فروشگاه جوانه ها در ایتا : https://eitaa.com/javanehha
شماره تلفن: 09390233462

فایل‌ها و مستندات

پیوست مبلغ

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا