مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
کودک و نوجوان
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بله مربیان .مبلغان .دبیران مدارس
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
بله فقط در بستر سایت
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
تهیه محتوایی جهت مربیان کودک ونوجوان
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
تخصصی کردن و تولیدات به روز
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
این طرح در قالب سایت طراحی و حدود7سال در اجرا می باشد روزانه بالای 2000بازید و دانلود دارد
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت اصلی مجموعه «موسسه علمدار» به مدیریت آقای اخوان، در حوزه تربیت دینی کودک و نوجوان و همچنین آموزش و توانمندسازی مربیان علاقهمند به این حوزه است. این فعالیت از سال ۱۳۸۰ آغاز شده است، زمانی که ایشان کار تربیتی را در مسجد محله با گروههای ده تا پانزده نفره شروع کردند. تجربههای اولیه در مسجد، بعدها به مدارس گسترش یافت و ایشان با روشهای جذابسازی برنامههای دینی به جذب دانشآموزان پرداختند. جرقه اولیه این فعالیت از نیاز به جذابسازی برنامههای دینی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفت.
مراحل و فرایند اجرای طرح به این صورت است که ابتدا آموزشهای تربیتی و مهارتی در قالب کارگاههای حضوری و غیرحضوری برگزار میشود، سپس مربیان تحت آموزش، در فضاهای مختلف مانند مساجد، مدارس و محیطهای خانوادگی برنامههای متناسبی را اجرا میکنند. قالب فعالیتها متنوع است: شامل دورههای آموزشی، کلاسهای حضوری و آنلاین، کارگاههای «خلاق شو»، تولید محتواهای چندرسانهای، و سایت تخصصی «عمو روحانی» که اولین و تنها سایت آموزشی برای تربیت مربیان دینی کودک است.
مخاطبان این طرح، مربیان و مبلغان علاقهمند به کار با کودکان و نوجوانان هستند؛ چه آقا باشند چه خانم، چه در سطح خانواده و محله و چه در مقیاسهای گسترده ملی. این افراد ممکن است با گروههای کوچک یا بزرگ فعالیت کنند. منابع انسانی مجموعه شامل حدود ده نفر نیروی مستقیم و بیش از سههزار و ششصد مربی آموزشدیده غیرمستقیم است که در تولید محتوا، بازخورددهی و اجرای برنامهها نقش دارند. ابزارهای مورد استفاده نیز شامل آرشیوی از ابزارهای کمکآموزشی مانند کتابهای کودک، پردهخوانی، سخنرانیهای چندرسانهای، خلاقیت با کاغذ، قصهگویی، و ابزارهای نوینی مانند «گلهای معصومین» است که بر اساس آموزههای دینی طراحی شدهاند.
هزینههای جاری فعالیت عمدتاً از طریق دریافت مبالغ ناچیزی در قالب شهریه دورهها یا گواهی پایاندوره تأمین میشود و گاهی نیز خیرین و افراد علاقهمند مبالغی را برای اجرای برنامهها کمک میکنند. این فعالیت بازتاب رسانهای وسیعی نیز داشته است؛ از پخش زنده در صداوسیما و شبکه نور قم تا جشنهای بزرگ ملی و مذهبی در سراسر کشور.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآوری فعالیت در دو محور اصلی است: اول، تلفیق تجربه عملی خود مجموعه با استفاده از تجربیات دیگران و حضور گسترده هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی. دوم، تمرکز ویژه بر جذابسازی برنامههای دینی برای کودکان، با استفاده از ابزارهای کمکآموزشی و نه صرفاً آموزشهای نظری.
برجستهترین شاخص این فعالیت، قالب خاص «عمو روحانی» است که هم محتوا، هم سناریو و هم شیوه اجرا را دربر میگیرد. مجموعه بهصورت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان متمرکز شده و برخلاف بسیاری از مراکز که صرفاً آموزش مربی دارند، اینجا بر جذابیت و اثرگذاری تمرکز شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز اصلی مخاطبان، ناتوانی بسیاری از مبلغان در ایجاد ارتباط مؤثر و جذاب با کودکان و نوجوانان است. بسیاری از مبلغان علاقهمند به این حوزه هستند اما نمیدانند چگونه فعالیت کنند. طرح «عمو روحانی» با آموزش راهکارهای کاربردی این خلأ را پر کرده است.
پاسخدهی به این نیاز از طریق آموزش حضوری، دورههای آنلاین، تولید محتوا و راهاندازی کانالها و سایتهای تخصصی انجام شده است. دستاوردها شامل ایجاد شبکهای از مربیان در سراسر کشور، بهروز شدن شیوههای اجرای برنامه (از پردهخوانی تا نمایش خلاق)، افزایش قدرت برند موسسه، و حضور مؤثر در رسانههای ملی است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
بزرگترین چالش، رهاشدگی برخی از مربیان آموزشدیده در صورت نبود آموزش مستمر و هدایت محتوایی است. در این حالت ممکن است این افراد بدون رعایت شئون و اصول تربیتی با لباس روحانیت در برنامههایی شرکت کنند که با اهداف اصلی مغایرت دارد. برای مقابله با این چالش، مجموعه اقدام به برگزاری دورهمیهای تخصصی برای مربیان برند کرده تا چالشها بررسی و مدیریت شود. این گردهماییها با حضور چهرههای ملی و کارشناسان برگزار شده و باعث اصلاح مسیر و ارتقای کیفیت فعالیتها شده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه:موسسه فرهنگی شهید علمدار - تیم هنری عموروحانی
سایت https://amooakhavan.ir
کانال موسسه علمدار عمو اخوان در ایتا : https://eitaa.com/amooakhavan
شماره تلفن: 09127482911
ارسال دیدگاه