رفتن به محتوای اصلی

طرح محله های علوی

سید رضا قیم موسوی | خوزستان سطح 3 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دانش آموزان مقطع متوسطه اول

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد منزل مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

تحکیم و تعالی خانواده

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

علاوه بر تربیت یکپارچه دانش آموزان و عدم دوگانگی در تربیت ، این طرح باعث می‌شود نیروهای نخبه مومن انقلابی تربیت شوند .

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مقدمات : هماهنگی بین مسجد مدرسه و خانواده

مرحله اجرا :
اساساً طرح توسط مربیان کودک و نوجوان و مشاوران خانواده اجرا می‌شود بگونه‌ای که مشاوران خانواده شیوه صحیح تربیت اسلامی نسبت به کودک و شیوه صحیح ارتباط بین همسران را به خانواده آموزش می‌دهند و از طرفی مربیان کودک و نوجوان ضمن حفظ ارتباط خود با خانواده ی دانش آموزان ، دانش آموزان را از مدرسه به مسجد جذب کرده و فعالیت فرهنگی خود را در آنجا انجام می‌دهند .
در این بین طرح در مسجد به صورت گروه‌های ۱۰ نفره و هر گروه زیر نظر یک مربی می‌باشند .
شایان ذکر است که افراد نخبه در بین این گروه‌ها مشخص شده و به صورت ویژه با آنها کار می‌شود .
در همین راستا توسط مشاوران جلسات تخصصی تربیت دانش آموز برای علمان مدرسه برگزار می‌شود . تا هماهنگی بین خانواده ، مربی و معلم حفظ شود .

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

طرح "محله‌های علوی" یک فعالیت فرهنگی و تربیتی است که با هدف تربیت نیروی معظم انقلابی و ارتقای سطح اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در مناطق آسیب‌پذیر شهر آبادان و بعدها خرمشهر اجرا شد. این طرح توسط گروهی از طلاب دغدغه‌مند راه‌اندازی شد و در بازه‌ای چهار ساله به اجرا درآمد.

فرآیند و روش اجرا:

جلسات آسیب‌شناسی کار فرهنگی با حضور طلاب آبادان

شناسایی محله‌های آسیب‌پذیر و انتخاب سه محله به عنوان پایلوت

ایجاد هماهنگی میان سه نهاد اصلی: مدرسه، مسجد و خانواده

اجرای فعالیت‌های تربیتی در قالب حلقه‌های معرفتی و آموزشی در مدارس، مساجد و منازل

گروه مربیان شامل طلاب برادر و خواهر، با گذراندن دوره‌های مشاوره تربیتی و آموزشی

طراحی برنامه‌های آموزشی، بازی‌های تربیتی، جلسات مشاوره و فعالیت‌های اجتماعی

تعامل با خانواده‌ها از طریق جلسات مشاوره، کارگاه‌های تربیتی، فرم‌های ارزیابی و ارتباط مستمر

مخاطب‌شناسی:

دانش‌آموزان پسر و دختر، عمدتاً از سال سوم تا ششم ابتدایی

تمرکز بر دانش‌آموزان مستعد و نخبه در مناطق آسیب‌پذیر

خانواده‌ها برای مشارکت در فرآیند تربیتی

ابزار و امکانات:

وسایل بازی (میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، توپ والیبال و فوتبال)

امکانات دیجیتال (در برخی مساجد و پایگاه‌های بسیج)

منابع آموزشی شامل قرآن، نهج‌البلاغه، کتاب‌های تربیتی و بروشورهای آموزشی

استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج، مدارس و مساجد

بازتاب رسانه‌ای:

فعالیت رسانه‌ای قوی نداشت، جز گزارش‌های تصویری داخلی و تبلیغات محلی

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

ایجاد یک حلقه تربیتی واحد بین مسجد، مدرسه و خانواده

طراحی بازی‌های تربیتی و روش‌های نوین آموزشی برای انتقال مفاهیم اعتقادی

مشاوره خانواده در کنار تربیت کودک، شامل مشاوره پیش از ازدواج، ارتباط همسران و مشاوره اعتقادی

پوشش‌دهی دانش‌آموزان نخبه در مناطق آسیب‌پذیر و هدایت آن‌ها به سمت تربیت انقلابی

حلقه‌های تربیتی ده‌نفره با نظارت و ارزیابی دقیق از پیشرفت دانش‌آموزان

برگزاری اردوهای درون‌استانی و برون‌استانی با هدف تربیت اجتماعی و ایجاد همدلی

تولید محتوای آموزشی منطبق بر منابع معتبر تربیت کودک و نوجوان

مهم‌ترین شاخصه نوآورانه این طرح، مدل ارتباطی سه‌گانه بین مدرسه، مسجد و خانواده است که باعث تأثیرگذاری همزمان بر محیط آموزشی، مذهبی و خانوادگی کودک شده است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این طرح در پاسخ به چندین نیاز اساسی طراحی شد:

عدم هماهنگی بین تربیت مدرسه‌ای، خانوادگی و دینی

کمبود الگوهای انقلابی و دینی در بین نوجوانان

وجود دانش‌آموزان مستعد در مناطق آسیب‌پذیر که امکانات کافی نداشتند

ضعف ارتباط والدین و فرزندان در تربیت صحیح

رواج برخی شبهات اعتقادی و نفوذ تفکرات انحرافی در خانواده‌ها

کمبود برنامه‌های جذاب تربیتی برای کودکان در محیط‌های مذهبی

نتایج و دستاوردها:

افزایش سطح آگاهی و بینش دینی دانش‌آموزان و خانواده‌ها

تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان از طریق فعالیت‌های گروهی

نجات برخی خانواده‌ها از طلاق و اصلاح روابط والدین با فرزندان

افزایش مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان در نماز جمعه، راهپیمایی‌ها و مراسم مذهبی

تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن و نهج‌البلاغه

تقویت هویت دینی در نوجوانان و کاهش تأثیر شبهات

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

موانع مالی: طرح پس از چهار سال به دلیل عدم تأمین بودجه متوقف شد

عدم هماهنگی برخی مدیران مدارس و هیئت‌امنای مساجد با فعالیت‌های تربیتی

مخالفت برخی مسئولان مدارس با حضور مربیان طلبه در کلاس‌های پرورشی

نبود فعالیت رسانه‌ای قوی برای معرفی طرح و الگو‌سازی در سایر مناطق

مشکلات فرهنگی و اجتماعی خاص مناطق آسیب‌پذیر از جمله خانواده‌های دارای تفکرات وهابی و یا درگیر آسیب‌های اجتماعی

عدم امکان گسترش طرح به متوسطه اول و دوم به دلیل محدودیت‌های اجرایی

محدودیت امکانات در برخی مساجد و مدارس برای اجرای برنامه‌های آموزشی و تفریحی

مسیرهای ارتباطی

فیلم ارائه

تیزر حجت الاسلام و المسلمین سید رضا قیم موسوی
دانلود فیلم
فیلم ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا قیم موسوی
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
پیوست مبلغ

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا