مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دانش آموزان مقطع متوسطه اول
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجد منزل مدرسه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
تحکیم و تعالی خانواده
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
علاوه بر تربیت یکپارچه دانش آموزان و عدم دوگانگی در تربیت ، این طرح باعث میشود نیروهای نخبه مومن انقلابی تربیت شوند .
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
مقدمات : هماهنگی بین مسجد مدرسه و خانواده
مرحله اجرا :
اساساً طرح توسط مربیان کودک و نوجوان و مشاوران خانواده اجرا میشود بگونهای که مشاوران خانواده شیوه صحیح تربیت اسلامی نسبت به کودک و شیوه صحیح ارتباط بین همسران را به خانواده آموزش میدهند و از طرفی مربیان کودک و نوجوان ضمن حفظ ارتباط خود با خانواده ی دانش آموزان ، دانش آموزان را از مدرسه به مسجد جذب کرده و فعالیت فرهنگی خود را در آنجا انجام میدهند .
در این بین طرح در مسجد به صورت گروههای ۱۰ نفره و هر گروه زیر نظر یک مربی میباشند .
شایان ذکر است که افراد نخبه در بین این گروهها مشخص شده و به صورت ویژه با آنها کار میشود .
در همین راستا توسط مشاوران جلسات تخصصی تربیت دانش آموز برای علمان مدرسه برگزار میشود . تا هماهنگی بین خانواده ، مربی و معلم حفظ شود .
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
طرح "محلههای علوی" یک فعالیت فرهنگی و تربیتی است که با هدف تربیت نیروی معظم انقلابی و ارتقای سطح اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در مناطق آسیبپذیر شهر آبادان و بعدها خرمشهر اجرا شد. این طرح توسط گروهی از طلاب دغدغهمند راهاندازی شد و در بازهای چهار ساله به اجرا درآمد.
فرآیند و روش اجرا:
جلسات آسیبشناسی کار فرهنگی با حضور طلاب آبادان
شناسایی محلههای آسیبپذیر و انتخاب سه محله به عنوان پایلوت
ایجاد هماهنگی میان سه نهاد اصلی: مدرسه، مسجد و خانواده
اجرای فعالیتهای تربیتی در قالب حلقههای معرفتی و آموزشی در مدارس، مساجد و منازل
گروه مربیان شامل طلاب برادر و خواهر، با گذراندن دورههای مشاوره تربیتی و آموزشی
طراحی برنامههای آموزشی، بازیهای تربیتی، جلسات مشاوره و فعالیتهای اجتماعی
تعامل با خانوادهها از طریق جلسات مشاوره، کارگاههای تربیتی، فرمهای ارزیابی و ارتباط مستمر
مخاطبشناسی:
دانشآموزان پسر و دختر، عمدتاً از سال سوم تا ششم ابتدایی
تمرکز بر دانشآموزان مستعد و نخبه در مناطق آسیبپذیر
خانوادهها برای مشارکت در فرآیند تربیتی
ابزار و امکانات:
وسایل بازی (میز پینگپنگ، فوتبال دستی، توپ والیبال و فوتبال)
امکانات دیجیتال (در برخی مساجد و پایگاههای بسیج)
منابع آموزشی شامل قرآن، نهجالبلاغه، کتابهای تربیتی و بروشورهای آموزشی
استفاده از ظرفیت پایگاههای بسیج، مدارس و مساجد
بازتاب رسانهای:
فعالیت رسانهای قوی نداشت، جز گزارشهای تصویری داخلی و تبلیغات محلی
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
ایجاد یک حلقه تربیتی واحد بین مسجد، مدرسه و خانواده
طراحی بازیهای تربیتی و روشهای نوین آموزشی برای انتقال مفاهیم اعتقادی
مشاوره خانواده در کنار تربیت کودک، شامل مشاوره پیش از ازدواج، ارتباط همسران و مشاوره اعتقادی
پوششدهی دانشآموزان نخبه در مناطق آسیبپذیر و هدایت آنها به سمت تربیت انقلابی
حلقههای تربیتی دهنفره با نظارت و ارزیابی دقیق از پیشرفت دانشآموزان
برگزاری اردوهای دروناستانی و بروناستانی با هدف تربیت اجتماعی و ایجاد همدلی
تولید محتوای آموزشی منطبق بر منابع معتبر تربیت کودک و نوجوان
مهمترین شاخصه نوآورانه این طرح، مدل ارتباطی سهگانه بین مدرسه، مسجد و خانواده است که باعث تأثیرگذاری همزمان بر محیط آموزشی، مذهبی و خانوادگی کودک شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این طرح در پاسخ به چندین نیاز اساسی طراحی شد:
عدم هماهنگی بین تربیت مدرسهای، خانوادگی و دینی
کمبود الگوهای انقلابی و دینی در بین نوجوانان
وجود دانشآموزان مستعد در مناطق آسیبپذیر که امکانات کافی نداشتند
ضعف ارتباط والدین و فرزندان در تربیت صحیح
رواج برخی شبهات اعتقادی و نفوذ تفکرات انحرافی در خانوادهها
کمبود برنامههای جذاب تربیتی برای کودکان در محیطهای مذهبی
نتایج و دستاوردها:
افزایش سطح آگاهی و بینش دینی دانشآموزان و خانوادهها
تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان از طریق فعالیتهای گروهی
نجات برخی خانوادهها از طلاق و اصلاح روابط والدین با فرزندان
افزایش مشارکت اجتماعی دانشآموزان در نماز جمعه، راهپیماییها و مراسم مذهبی
تربیت دانشآموزان حافظ قرآن و نهجالبلاغه
تقویت هویت دینی در نوجوانان و کاهش تأثیر شبهات
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
موانع مالی: طرح پس از چهار سال به دلیل عدم تأمین بودجه متوقف شد
عدم هماهنگی برخی مدیران مدارس و هیئتامنای مساجد با فعالیتهای تربیتی
مخالفت برخی مسئولان مدارس با حضور مربیان طلبه در کلاسهای پرورشی
نبود فعالیت رسانهای قوی برای معرفی طرح و الگوسازی در سایر مناطق
مشکلات فرهنگی و اجتماعی خاص مناطق آسیبپذیر از جمله خانوادههای دارای تفکرات وهابی و یا درگیر آسیبهای اجتماعی
عدم امکان گسترش طرح به متوسطه اول و دوم به دلیل محدودیتهای اجرایی
محدودیت امکانات در برخی مساجد و مدارس برای اجرای برنامههای آموزشی و تفریحی
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا قیم موسوی | 1.57 مگابایت |
ارسال دیدگاه