رفتن به محتوای اصلی

خانواده زیست عفیفانه هویت نوجوان و جوان

فریده عبدالهی | خوزستان سطح 2 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    خانواده جوان نوحوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    نوجوان و جوان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

خانواده بنیادی ترین عضو جامعه
جوان و نوجوان پایه جامعه
زیست عفیفانه
تخلیل زیست عفیفانه

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

پرداختن به زیست عفیفانه خانواده که بنیادی ترین
عضو جامعه
که بیس و پایه جامعه خانواده است

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

تقویت
مهارت اموزی
مخیط حمایتی
تولیذ محتوا
برگزاری کارگاه مهارت اموزی
استفاده از ظرفیت فصای محازی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و مراحل اجرا:

خانم فریده عبداللهی فعالیت خود را با عنوان «خانواده، زیست عفیفانه و هویت نوجوان و جوان» اجرا کرده‌اند. فرآیند فعالیت شامل تبلیغ چهره به چهره، مشاوره، سخنرانی، برگزاری پرسش و پاسخ‌های حضوری و تعامل مستقیم با مخاطبان در مکان‌های مختلف نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس (در قالب طرح امین)، زندان‌ها و محافل اجتماعی بوده است.

ایشان از طریق ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، به نیازسنجی و نظرسنجی پرداخته و با بهره‌گیری از مهارت‌های آیین ارتباطات و زبان بدن، به‌صورت فعال در دل جامعه نفوذ کرده‌اند.

جرقه اولیه:

جرقه اولیه فعالیت، مشاهده ضعف در زیست عفیفانه و فروپاشی تدریجی ساختار خانوادگی اسلامی در جامعه و همچنین دغدغه جدی نسبت به بحران هویتی نوجوانان و جوانان بوده است.

مکان فعالیت:

مکان فعالیت شامل مدارس، مساجد، حسینیه‌ها، محافل دانشجویی، و زندان‌های استان خوزستان (به‌خصوص خرمشهر و آبادان) و در مواقعی نیز در قم، محل سکونت ایشان، بوده است.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبین طیف گسترده‌ای شامل کودکان از ۸ ساله تا بزرگسالان ۵۸ ساله را دربر می‌گرفتند. عمدتاً اقشار آسیب‌پذیر، نوجوانان بحران هویتی، خانواده‌های کم‌بضاعت و در معرض آسیب‌های اجتماعی، و دختران جوان بودند.

منابع انسانی:

این فعالیت به‌طور کاملاً فردی توسط خانم عبداللهی انجام می‌شده و ایشان به تنهایی مسئول همه امور از برنامه‌ریزی تا اجرا بوده‌اند.

ابزار و امکانات:

با حداقل امکانات شامل گوشی تلفن همراه شخصی، هدایا، چادرهای هدیه‌ای، و جزوات آموزشی کار می‌کردند. هیچ ابزار یا حمایت مالی از سوی ارگان‌های دولتی وجود نداشته است.

بازتاب رسانه‌ای:

بازتاب رسانه‌ای رسمی چندانی نداشته است، هرچند در برخی جشنواره‌ها و همایش‌های استانی از ایشان تقدیر شده است. با این حال تأکید داشتند که فعالیت‌هایشان بیشتر در سطح اجتماعی و میدانی اثرگذار بوده تا رسانه‌ای.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

وجه تمایز اصلی این فعالیت در چند نکته است:

کار جهادی و فردی: انجام فعالیت‌ها بدون حمایت مالی یا اداری از نهادهای رسمی و صرفاً با اتکا به منابع شخصی.

توجه ویژه به زبان بدن و آیین ارتباطات: برای جذب مخاطب و شناخت دقیق نیازهای او.

تمرکز ویژه بر پیوند میان خانواده، هویت و زیست عفیفانه: به‌عنوان راهکار اصلی برای رسیدن به کمال انسانی.

نفوذ عمیق در دل جامعه: نه از طریق روش‌های رسمی، بلکه از طریق ارتباط چهره به چهره و تعامل واقعی با مردم.

بنابراین هر سه محور قالب (میدانی)، محتوا (زیست عفیفانه و هویت دینی)، و سناریو (تعامل عاطفی و ارتباط مستمر) در این فعالیت به‌صورت برجسته وجود دارند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مسأله‌شناسی و ریشه‌یابی نیاز:

نیاز اصلی مخاطبان، بحران هویت، ضعف در سبک زندگی اسلامی، و گسست‌های خانوادگی ناشی از تاثیرات فرهنگ مدرن غربی بود.

چگونگی رفع نیاز:

این نیاز از طریق:

برقراری ارتباط مؤثر و صمیمی با مخاطبان.

برگزاری جلسات مشاوره، سخنرانی و پرسش و پاسخ.

ارائه مشاوره‌های فردی و خانوادگی برای تقویت ساختار خانواده اسلامی.

تشویق به بازگشت به سبک زندگی اسلامی اصیل از طریق تبیین علمی و عاطفی.

نتایج و دستاوردها:

افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به اهمیت هویت دینی و سبک زندگی عفیفانه.

ایجاد تغییرات مثبت در نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی نوجوانان و خانواده‌ها.

گسترش فعالیت‌های مشابه توسط دیگران در زندان‌ها و مدارس استان.

تربیت مخاطبانی که خود به سفیران فرهنگی در جامعه تبدیل شده‌اند.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها شامل:

کمبود شدید حمایت مالی: تمام هزینه‌های اجرای طرح‌ها از منابع شخصی تأمین شده است.

عدم حمایت نهادی و امکانات اجرایی: نبود مکان ثابت یا حمایت معنوی-علمی برای توسعه فعالیت.

چالش فرهنگی: مقابله با فرهنگ غالب مدرن غربی که در سبک زندگی عمومی جامعه رسوخ کرده است.

مشکلات جسمانی و محدودیت‌های شخصی: که باعث محدودیت در گسترش دامنه فعالیت شده است.

مسیرهای ارتباطی

فیلم ارائه

تیزر سرکار خانم فریده عبداللهی
دانلود فیلم
فیلم ارائه سرکار خانم فریده عبداللهی
دانلود فیلم
پیوست شماره یک
دانلود فیلم
پیوست شماره دو
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا