مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دوره ابتدایی
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
عمومی
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
مرشدانه پرده خوانی به سبک نوین و ساده است در قالبی جذاب و زیبا و دارای یک مجموعه است نه یک محصول .
پردازش داستانها در این مجموعه به گونه ای است که سبب رشد و ارتقاء علمی و تربیتی مخاطبین گردد و در آن فقط بیان قسمتی از تاریخ نمی باشد .
پرورش خصلت های خوب اخلاقی ، شناخت فرهنگ و سنن اجتماعی ، تقویت مهارت کلامی ، آشنایی با شخصیت ها ، آموزش رویارویی با مشکلات ، بالا بردن قدرت و جسارت ، تقویت حافظه و پرورش افق دید از جمله اثرات مرشدانه است .
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
طراحی زیبا
پردازش زیبا جذاب و ساده داستان
دقت به امور تربیتی داستان
داشتن نمونه اجرای مناسب
محصول پشتیبان برای ماندگاری محتوا
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
در هر بسته از مرشدانه پرده ای چاپ شده به همراه کارتهای قصه گویی و چوب قصه گویی تحویل می گردد.
در هر بسته داستان به 7 قسمت تقسیم شده است و 7 تصویر برای آن طراحی شده است هر تصویر و قسمت داستان دارای یک کارت است که متن داستان در آن آمده است .
در کنار هر بسته پرده دیجیتال آن محصول هم جهت تهیه مخاطبین آماده می باشد که در قطعات ویدئویی قرار گرفته است .
هر بسته یک نمونه اجرای جذاب دارد تا مربی و یا متربی بتواند بر اساس آن با فضای قصه بهتر آشنا شود .
برای ماندگاری داستان هر شماره دارای یک پشتیبان هم می باشد مثلا شماره 4 محصولی دارد به نام بومرنگ .
در بومرنگ تصویر هفتم داستان که اوج قصه است بر روی پارچه چاپ شده است و قسمت هایی از آن سفید (بی رنگ) شده است کودک با قلم مویی که در بسته است با رنگ گواش شروع به رنگ آمیزی می کند سپس چوب لیزر شده شعار محصول (مادرم فاطمه یار مهربان) را رنگ می کند و بر روی بوم در قسمت بالا می چسباند سپس قطعات نمدی لیزر شده نخل را بر روی مقوایی می چسباند تا به بوم خود بُعد بدهد . به همراه این بوم یک دفترچه رنگ آمیزی می باشد که بقیه تصاویر داستان برای رنگ آمیزی و متن داستان قرار گرفته است .
مرشدانه تاکنون 4 بسته مستقل دارد با عنوانهای : 1- مسافر کوچک آسمانی (داستان حضرت رقیه سلام الله علیها ) 2- اسب و آقای مهربان (داستانی از زبان اسب حضرت حر ) 3- بابای مهربان من (داستانی از بخشش امام حسین علیه السلام به یک چوپان ) 4- یار مهربان (داستان عقیل و نعیم که اشاره به مراجعه اهل کساء به درب خانه مردم مدینه دارد )
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
طرح مرشدان یکی از محصولات گروه سبزیپوستان خنچه است که توسط گروه تبلیغی بوستان قچ در مشهد اجرا میشود. این طرح در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد و بر هنر پردهخوانی و قصهگویی تمرکز دارد. پردهخوانی شامل روایت داستانها همراه با نمایش تصویری روی پردهای به ابعاد ۱۱۰×۷۰ سانتیمتر است. علاوه بر آن، محصول مرشد شامل مجموعهای از کارتهای قصهگویی است که بهصورت چاپشده در یک جعبه زیبا عرضه میشود.
مراحل اجرای طرح:
انتخاب و طراحی قصه: قصههایی با مضامین دینی و تاریخی انتخاب میشوند که دارای جذابیت برای کودکان باشند.
پرداخت داستانی و تصویرسازی: قصهها به نحوی پردازش میشوند که اوج و گرههای داستانی مشخص باشند و همراه با تصویرسازی ویژه ارائه شوند.
اجرای پردهخوانی و قصهگویی: مجری با استفاده از پرده، قصه را برای کودکان روایت میکند و آنها را در داستان غوطهور میسازد.
ارائه محصول پشتیبان: پس از اجرا، محصولاتی مانند بوم نقاشی، دفترچه رنگآمیزی و بستههای قصهگویی در اختیار کودکان قرار میگیرد تا ارتباط آنها با داستان حفظ شود.
تعامل و استمرار ارتباط: کودکان پس از اجرا از طریق رنگآمیزی تصاویر داستانی و مطالعه ادامه قصهها، همچنان با مفهوم داستان درگیر میمانند.
قصههای ارائهشده در این مجموعه:
مسافر کوچک آسمانی: داستان حضرت قاسم(ع) و وقایع سفر ایشان از مدینه تا کربلا.
اسب و آقای مهربان: روایت از زبان اسب امام حسین(ع) و اتفاقات بازگشت کاروان اسرا.
بابای مهربان من: داستان کرامت امام حسین(ع) نسبت به یک چوپان که گوسفندان خود را از دست داده بود.
یار مهربان: قصهای درباره حضرت زهرا(س)، ماجرای اهل کساء و واقعه غدیر.
ویژگیهای مخاطبان:
سن: کودکان و نوجوانان دوره ابتدایی
جنسیت: مشترک (دختر و پسر)
گستره پوشش: بهصورت میانگین ۱۵۰ نفر در هر برنامه، تاکنون ۲۰۰۰ نفر در یک مجموعه مخاطب داشته است.
مدت اجرای هر قصه: بین ۴۰ دقیقه تا یک ساعت
ابزار و امکانات مورد نیاز:
پردهخوانی با تصاویر ویژه
بسته قصهگویی شامل پرده، چوب نمایش و کارتهای قصه
محصولات پشتیبان متناسب با هر داستان (مانند بوم نقاشی، دفترچه رنگآمیزی و نرمافزار اندرویدی)
نهادهای مکمل و همکار:
مربیان کودک و نوجوان
مدیران مدارس، نهادهای فرهنگی، شهرداری
مراکزی مانند دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه
بازتاب رسانهای:
پخش تیزر معرفی محصول در شبکه قرآن
معرفی در فضای مجازی و کانالهای ارتباطی مخصوص مربیان
تأمین مالی:
کمکهای خیّرین و مجموعههای فرهنگی
فروش محصول به نهادهای فرهنگی (مانند امامان جماعت مساجد حاشیه شهر مشهد) که از طریق خیّران تهیه و در اختیار کودکان قرار میگیرد.
قیمت بسته اصلی مرشدان: ۲۲۰ هزار تومان
قیمت محصول پشتیبان: ۶۰ هزار تومان
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
طرح مرشدان در مقایسه با فعالیتهای مشابه، چند ویژگی برجسته دارد که آن را متمایز میکند:
تصویرسازی ویژه: طراحی بصری خاص برای هر قصه که کودکان را با داستان درگیر میکند.
پردازش داستانی خاص: توجه به اوج و گرههای داستانی به شکلی که جذابیت بیشتری ایجاد کند.
محصول پشتیبان و استمرار ارتباط: ارائه محصولاتی مانند بوم نقاشی، دفترچه رنگآمیزی و نرمافزار اندرویدی که موجب استمرار ارتباط کودک با داستان میشود.
مهمترین شاخصه این فعالیت، قالب آن است. زیرا پردهخوانی همراه با ارائه محصولات پشتیبان، ساختاری منحصربهفرد برای آموزش معارف دینی به کودکان ایجاد کرده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
کودکان و نوجوانان نیاز دارند که با معارف دینی ارتباط برقرار کنند، اما شیوههای سنتی آموزشی اغلب برای آنها جذاب نیست. طرح مرشدان این مفاهیم را در قالب داستانهای تصویری و تعاملی ارائه میدهد.
چگونگی پاسخ به این نیاز:
استفاده از قصهگویی و پردهخوانی بهعنوان یک روش جذاب و تأثیرگذار
ارائه محصولات جانبی که کودک را بعد از اجرا نیز با محتوا مرتبط نگه میدارد
انتخاب قصههایی با محوریت اهلبیت(ع) و وقایع مهم مذهبی که به شکل غیرمستقیم مفاهیم دینی را آموزش میدهد
نتایج و دستاوردها:
افزایش اطلاعات دینی مخاطبان نسبت به زندگی اهلبیت(ع)
حفظ ارتباط کودک با مفاهیم دینی از طریق محصولات پشتیبان
سنجش تأثیرگذاری از طریق پرسش و پاسخ پس از اجرا که نشاندهنده یادگیری و درک مخاطبان بوده است
استقبال خوب و تمایل مخاطبان به هزینه کردن برای این محصول
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
عدم شناخت کافی از طرح: بسیاری از نهادهای فرهنگی که به چنین محصولاتی نیاز دارند، هنوز با این طرح آشنا نیستند و ارتباط مناسبی بین تولیدکننده و متقاضی وجود ندارد.
کمبود بودجه مالی: تولید این محصولات نیازمند هزینههای بالایی برای چاپ و تولید است و عدم تأمین مالی کافی باعث کاهش تولید و عرضه شده است.
عدم تولید انبوه: به دلیل محدودیتهای مالی، امکان تولید انبوه وجود ندارد که موجب کاهش دسترسی کودکان به این محصول شده است.
ارتباطگیری سخت با نهادهای فرهنگی: بسیاری از نهادها و مجموعههای فرهنگی که میتوانند مشتری این محصول باشند، بهصورت پراکنده عمل میکنند و هنوز ارتباط موثری برای عرضه این محصول ایجاد نشده است.
عدم وجود شبکه تبادل تجربه: درحالحاضر، ارتباط مؤثری با دیگر فعالان حوزه پردهخوانی یا قصهگویی مذهبی وجود ندارد که موجب میشود تجارب ارزشمند این حوزه بهدرستی منتقل نشود.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه : گروه تبلیغی بوستان غنچه ها
سایت : https://qoncheha.ir
کانال بوستان غنچه ها در ایتا : http://eitaa.com/qoncheha
شماره تلفن: 09159121021
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه حجت الاسلام والملسمین علی رجبی | 152.08 مگابایت |
ارسال دیدگاه