رفتن به محتوای اصلی

خانواده نهج البلاغه شهرستان ابهر طرح تکثیر عطر علوی

هانیه حسن خانی | زنجان سطح 2 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    عموم مردم
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دختران وبانوان از ۵سال به بالا

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدارس و حوزه علمیه و‌مساجد وحسینه و جلسات خانگی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

احیای سنت نهج البلا غه خوانی تا قرآن از مهجوریت خارج شود
تغییر سبک زندگی رسیدن به حیات طیبه‌

ترویج کتاب و افزایش سرانه مطالعه

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

احیای سنت نهج البلاغه خوانی وتدبر قرآن
کارآفرینی بهره بری از لوازم ‌دور ریز جهت درآمد زایی
برگزاری نمایشگاه های عفاف‌وحجاب
کارگاه های رایگان
خانوادگی کار میکنیم همین امر باعث تداوم وانسجام کار شده
شبکه سازی وداشتن محتوای محکم

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

خانواده نهج البلاغه از سال ۱۳۹۷ فعالیت تبلیغی جهت ترویج و احیای سنت نهج البلاغه خوانی
با فعالیت های زیر جهت اقناع وترغیب مخاطب آغاز کرد
۱پویش کتابخوانی رمان«قدیس»
۲. مسابقه کتابخوانی «ناقوس ها به صدا در می آیند»
۳ جلسات تبین نهج البلاغه در مراسماتی مثل اعتکاف جلسات قرآن
۴. تبلیغ چهره به چهره
در مدت زمان یک سال از شروه فعالیت ۱۰ جلسه فعال خانگی منظم مستمر ومنحصر به فرد برگزار شد

همزمان کارگاه آموزشی برای حوزه های استان زنجان قیدار خرمدره هیدج جهت الگو گیری و شروع فعالیت برگزار شد

تبلیغ غیر مستقیم در مدارس با برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی عفاف وحجاب کتاب ولوازم التحریر ایرانی اسلامی گل وگیاه
انجام شد
خروجی کار تا امسال بیش از ۵۰۰ نفر نهج البلاغه خوان شدن
کارگاه های مهارت افزایی برای طلاب برگزار شد که باعث ارتقای سطح و معرفی برای همکار در سازمان آموزش وپرورش به عنوان معلم ومعاون پرورشی
و همین امر باعث تسهیل کار و ترویج وگسترش کار فرهنگی شد
ایجاد گروه تئاتر نهج البلاغه ریحانه های علوی. مستند این کار در برنانه ایران بانو در بخش آرشیو شبکه استانی اشراق موجود

مسئول گروه جهادی شهیده زینب‌کمایی کمک رسانی در زمان کرونا از‌جهت دوخت ماسک و توزیع بسته معیشتی همکاری با کمیته امداد. گروه جهادی‌ما در سال ۱۴۰۱ به عنوان گروه جهادی منتخب استان معرفی شد
و در سال ۱۴۰۳. در برنامه زنده سلام زنجان دعوت شدیم
برای درآمد زایی گروه پسماند به شرکت میدادیم و با بالاترین قیمت از ما میخریدند چون برای کارفرهنگی بود هم خانواده ها هم شرکت همکاری خوبی میکردند
یا نمایشگاه اقتصاد مقاومتی .عفاف وحجاب و لوازم التحریر ایرانی و اسلامی در مدارس وسطح شهر
برگزاری کار گاه پیشرفت تحصیلی و مهارت های زندگی و تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزند وفرزندآوری
از دیگر فعالیت این گروه است

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت اصلی این طرح احیای سنت نهج‌البلاغه‌خوانی در قالب جلسات خانوادگی، هنری، مشاوره‌ای و آموزشی است. جرقه اولیه اجرای این طرح از تجربه خانم حسن‌خانی در حوزه علمیه آغاز شد، زمانی که در کلاس یکی از اساتید با حکمت‌های نهج‌البلاغه آشنا شدند و در خود احساس غفلت از این منبع عظیم اسلامی کردند. تصمیم ایشان بر این شد که پس از مطالعه شخصی، این کتاب را در سطح شهرستان اشاعه دهند.

فرآیند اجرا شامل تشکیل جلسات یک ساعته نهج‌البلاغه‌خوانی در نقاط مختلف شهر، ارائه ترجمه‌های آسان، طراحی برنامه‌های جذاب برای سنین مختلف، ترویج حجاب و سبک زندگی اسلامی، اجرای تئاتر و سرود با محتوای نهج‌البلاغه، و گسترش دامنه فعالیت‌ها در سطح استان و حتی بین‌المللی بوده است. قالب‌های اجرایی شامل جلسات آموزشی، تئاتر، نمایشگاه، فروشگاه حجاب، مشاوره‌های تخصصی خانوادگی و تحصیلی، و کارگاه‌های مختلف تربیتی و فرهنگی است.

مخاطبان این طرح بسیار گسترده‌اند: از کودکان مهد، نوجوانان (طرح «ریحانه‌های علوی»)، جوانان، بانوان، تا پسران ابتدایی. محتوا برای هر گروه سنی به‌تناسب نیاز آن‌ها تدوین می‌شود. مشاوره‌ها با استناد به مفاهیم نهج‌البلاغه در زمینه‌های ازدواج، خانواده، تحصیل و حتی سیاست انجام می‌گیرد.

منابع انسانی این طرح یک گروه خانوادگی بالغ بر ۲۰۰ نفر هستند. این تیم به‌صورت مستقل و با حمایت‌های موردی از ارگان‌هایی چون سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات، مؤسسات قرآنی، و کانون‌ها فعالیت می‌کند. اعضای خانواده خانم حسن‌خانی شامل پدر، مادر، خواهران، برادر، دامادها و حتی مادرشوهر ایشان در فعالیت‌ها نقش دارند.

ابزارها و امکانات مورد استفاده شامل مکان‌هایی همچون پایگاه‌های بسیج، مساجد، پارک‌ها، بسته‌های چندرسانه‌ای سخنرانی، نمایشنامه‌های ارسالی از نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی، کانال‌های فضای مجازی، و کتاب‌های ترجمه‌شده و برنامه‌ریزی‌شده نهج‌البلاغه است. همچنین از ابزارهای اقتصادی نظیر جمع‌آوری پسماند برای تأمین هزینه‌ها استفاده شده است.

بازتاب رسانه‌ای فعالیت بسیار گسترده بوده؛ از جمله تهیه مستند توسط شبکه‌های استانی، پوشش هفتگی برنامه‌ها از رسانه‌های رسمی، و ارسال گزارشات به صداوسیمای استان.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

این طرح از چند جهت دارای تمایز و نوآوری است:

جامعیت مخاطب: برخلاف بسیاری از طرح‌ها که تنها به یک گروه سنی یا قشر خاص توجه دارند، این طرح تمام اقشار و سنین را شامل می‌شود.

استمرار و نظم: جلسات به‌صورت منظم، مستمر و با زمان‌بندی دقیق برگزار می‌شوند.

خانوادگی بودن ساختار: نه تنها مجری، بلکه اعضای تیم نیز همگی از اعضای خانواده هستند و هر فردی درگیر فعالیت شده، خانواده‌اش را نیز وارد کار کرده است.

تنوع قالب‌ها: استفاده از قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، هنری، تربیتی و تبلیغی در کنار هم.

استفاده از نهج‌البلاغه به عنوان مرجع جامع: محتوای طرح مستند به نهج‌البلاغه و قرآن بوده که قابلیت پذیرش از سوی اقشار مختلف را دارد. حتی باعث گرایش افراد غیرشیعه به مذهب شده است.

آسان‌سازی و برنامه‌محور بودن خوانش نهج‌البلاغه: با ارائه روش‌های آسان و معرفی ترجمه‌هایی مثل دشتی، مخاطب به‌سادگی وارد مسیر مطالعه می‌شود.

شاخص‌ترین بخش فعالیت، ترکیب همزمان قالب، محتوا و سناریو در کنار رویکرد علمی و پژوهشی آن است. محتوا به دلیل محوریت نهج‌البلاغه مهم‌ترین نقطه قوت است، اما قالب‌های جذاب و سناریوهای متنوع نیز نقش کلیدی دارند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به چند نیاز اساسی مخاطبان است:

مهجوریت نهج‌البلاغه و ناآشنایی عموم مردم با آن

ضعف در خواندن، درک و کاربرد معارف اسلامی در زندگی روزمره

فقدان برنامه‌های جذاب، ساده و منسجم برای مطالعه منابع دینی

مشکلات خانوادگی و نیاز به مشاوره مستند به منابع دینی

کم‌رنگ شدن سبک زندگی اسلامی، مسئله حجاب، افزایش جمعیت و تربیت نسل

طرح خانم حسن‌خانی با شیوه‌های متعدد این نیازها را پاسخ داده است: جلسات ساده و منظم نهج‌البلاغه‌خوانی، تئاترهای محتوایی برای کودکان، مشاوره‌های خانوادگی از متن نهج‌البلاغه، آموزش سبک زندگی سالم و اسلامی، ترویج حجاب از طریق فروشگاه‌های تخفیفی و فرهنگی، و برنامه‌های افزایش جمعیت.

دستاوردهای شاخص طرح:

تربیت بیش از ۴۰۰ نفر نهج‌البلاغه‌خوان

روی‌آوری مخاطبان به تلاوت و تفسیر قرآن و صحیفه سجادیه

بهبود سطح فن بیان، خواندن و فهم متون دینی

استحکام بنیان خانواده و افزایش فرزندآوری

کشف استعداد در حوزه تئاتر و سرود

ایجاد گروه‌های فرهنگی و خیریه در شهرستان

گسترش نهج‌البلاغه‌خوانی در شهرهای مختلف کشور

الگوسازی برای کار فرهنگی علمی و ساختارمند

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌ها و موانع فعالیت عبارت‌اند از:

کمبود مکان مستقل و ثابت برای برگزاری جلسات

محدودیت مالی و اتکای زیاد به کمک‌های مردمی

مشکلات ناشی از حضور غالب بانوان در تیم اجرایی که با تولد فرزند یا مسئولیت‌های خانوادگی دچار محدودیت زمانی و کاری می‌شوند

کمبود نیروی انسانی تخصصی در بازه‌های زمانی خاص که باعث اختلال در پیوستگی برخی برنامه‌ها شده

مسیرهای ارتباطی

عنوان گروه: خانواده نهج البلاغه شهرستان ابهر
کانال خانواده نهج البلاغه در ایتا: https://eitaa.com/nahjolbalagheiha_abhar
مسیر ارتباط تلفنی: ۰۹۱۰۹۷۰۱۵۵۳

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا