مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دختران دوره دوم و پایه نهم که مسئولیت پذیر هستند و پی گیر و علاقه مند به کار تشکیلاتی
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
در ایام راهیان نور
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
عدم توجه لازم به اردوهای راهیان نور جهت تربیت کادر و کارگزار برای نظام جمهوری اسلامی
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
خود دانش آموز محور کسب اطلاعات، برنامه ریزی، برنامه سازی و پیاده سازی است.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
گام١. شناسایی نیروهای علاقه مند و مستعد جهت پذیرفتن مسئولیت در بین دانش آموزان
گام٢. برگزاری رویداد با نگاه به دادن آشنایی نسبت آنچه در راهیان پیش رو است و حیطه های مسئولیت و محتوایی که قرار است دانش آموز منتقل کن
گام٣.نوشتن طرح اولیه و دفاع از طرح و رفع اشکالات جهت ارتقا
گام۴. آماده سازی طرح
گام۵. پیاده سازی طرح در راهیان
گام۶. نظارت کادر و مربیان بر اجرای صحیح برنامه ها
گام٧.آسیب شناسی
گام٨. طرح تداوم ارتباط و استمرار در قالب هیات و...
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت ارائهشده، برگزاری اردوی راهیان نور به سبک تشکیلاتی با محوریت خود دانشآموزان است. این طرح با تمرکز بر قشر نوجوان، بهویژه دانشآموزان دوره دوم متوسطه و گاه دانشآموزان پایه نهم (دوره اول متوسطه) انجام میشود. فرآیند، مراحل و جزئیات به شرح زیر است:
فرآیند و مراحل اجرا:
حدود یک ماه قبل از برگزاری اردو، یک رویداد مقدماتی با حضور دانشآموزان برگزار میشود.
در مدارس، یک تشکیلات دانشآموزی شکل میگیرد که شامل فرمانده، نیروی فرهنگی، نیروی رسانه و نیروی پشتیبانی است. فرمانده، هماهنگکننده تیم بوده و وظایف سه عضو دیگر را تنظیم میکند.
گام اول: توجیه اولیه به دانشآموزان درباره وظایف و برنامهها.
فعالیتهای پیش از اردو:
تیم فرهنگی: فضاسازی اتوبوس با استفاده از عکس شهدا، متن و تصاویری با سلیقه دانشآموزان.
تیم رسانه: مستندسازی مراحل آمادهسازی با فیلمبرداری و عکاسی.
تیم پشتیبانی: تهیه پک فرهنگی، هماهنگیهای اجرایی و خرید.
روز سفر:
فضاسازی داخل اتوبوس و تهیه بستههای فرهنگی.
مستندسازی برنامهها در کانالی برای اطلاعرسانی لحظهای به خانوادهها.
برگزاری برنامههای فرهنگی از جمله قرائت قرآن، تئاتر، سرود و روایتگری توسط خود دانشآموزان.
دانشآموزان حتی مسئول نظافت اتوبوس و تهیه هدیه برای راننده هستند.
شب اول: برگزاری افتتاحیه با مدیریت دانشآموزان.
برگزاری برنامههای فرهنگی در محل اسکان.
اختتامیه: دانشآموزان خودشان هزینه و برنامه اختتامیه را مدیریت میکنند.
پس از اردو:
آسیبشناسی توسط دانشآموزان برای بهبود برنامههای آینده.
پیگیری مداوم از دانشآموزان پس از اردو (مانند برگزاری هیئت و جلسات).
جرقه اولیه:
این طرح از تجربه فعالیتهای فرهنگی با دانشجویان شکل گرفته است. با مشاهده عدم خودباوری دانشآموزان و محدود شدن نقش آنها به حضور منفعل، ایده شکلگیری تشکیلات دانشآموزی با محوریت خود دانشآموزان ایجاد شد.
مخاطبشناسی:
گروه سنی: نوجوانان (پایه نهم، دهم و یازدهم)
جنسیت: دختران
وضعیت تاهل: مجرد
وضعیت جسمی: سالم
قشر: تمامی دانشآموزان با شرایط مختلف
منابع انسانی:
فرمانده و اعضای تیم فرهنگی، رسانه و پشتیبانی از بین خود دانشآموزان انتخاب میشوند.
مربی فرهنگی بهعنوان ناظر و هدایتکننده تیم دانشآموزی.
همکاری با آموزشوپرورش، بسیج دانشآموزی و مجموعه راویان فتح.
ابزار و امکانات:
اتوبوسهای مجهز
کتابخانههای سیار
بستههای فرهنگی
فضای مدارس
بودجه مالی از طریق مشارکت دانشآموزان و بانیان محلی
بازتاب رسانهای:
مستندسازی از طریق تیم رسانهای دانشآموزان
اطلاعرسانی لحظهای به خانوادهها از طریق کانال پیامرسان
بازتاب اجتماعی در سطح مدارس، بسیج دانشآموزی و خانوادهها
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
وجه تمایز اصلی این طرح، دانشآموزمحور بودن آن است. در اردوهای مشابه، برنامهریزی و اجرای برنامهها توسط مربیان یا مسئولان انجام میشود، اما در این طرح، تمام مراحل از برنامهریزی، اجرا، هماهنگی و حتی مدیریت مالی توسط خود دانشآموزان انجام میشود.
مهمترین شاخصه این طرح، محوریت دانشآموز است که باعث رشد مهارتهای مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان میشود.
این نوآوری در قالب محتوا، سناریو و قالب بهطور همزمان دیده میشود، زیرا طراحی و اجرای برنامهها بر اساس خلاقیت و ابتکار دانشآموزان است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسالهشناسی:
عدم خودباوری در دانشآموزان
عدم نقشآفرینی دانشآموزان در برنامههای فرهنگی
نیاز به آشنایی با فرهنگ مقاومت و ایثار
چگونگی رفع نیاز:
فراهمکردن فرصت برای نقشآفرینی دانشآموزان در تمام مراحل اردو
ایجاد مسئولیتپذیری و کنشگری اجتماعی در دانشآموزان
آشنایی دانشآموزان با مفاهیم جبهه مقاومت از طریق روایتگری، فضاسازی و برنامههای فرهنگی
ارائه فرصت برای کشف و شکوفایی استعدادها
نتایج و دستاوردها:
ایجاد خودباوری در دانشآموزان
رشد مسئولیتپذیری و مدیریت در دانشآموزان
بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به مفاهیم فرهنگی و اجتماعی
گسترش و تکثیر این تجربه در مدارس و مناطق مختلف
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
عدم همکاری برخی مدارس در اجرای برنامهها
مشکلات مربوط به اسکان و امکانات اردوگاهی (مانند خرابی سیستم صوتی، نبود امکانات مناسب)
عدم هماهنگی برخی راویان با برنامههای دانشآموزان
کمبود بودجه برای تهیه تجهیزات و امکانات بهتر
عدم توجه کافی به اردوهای دانشآموزی در مقایسه با اردوهای دانشجویی
محدودیتهای امنیتی و اجرایی برای حضور در برخی مناطق خاص (مانند بیمارستان شهید کلانتری)
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه سرکار خانم مطهره حسنی | 7.28 مگابایت |
ارسال دیدگاه