رفتن به محتوای اصلی

برگزاری هرچه با شکوه تر عید بزرگ غدیر

نفیسه السادات حسینی | قم درس خارج -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    عمومی ، مخسوصا کودک و نوجوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    عموم مردم مخصوصا کودک و نوجوان و در راستای اجرایی ساختن طرح با استعداد سنجی از ظرفیت تمامی افرادی که از این برنامه استقبال کرده اند و ...

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

هدف از اجرای این فعالیت آشنا کردن اقشار مختلف مردم، مخصوصا کودکان و نوجوانان با مسئله ی غدیر و با اهمیت تر جلوه دادن عید بزرگ غدیر

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

انجام دادن کار تشکیلاتی
در گیرکردن آحاد مردم در تهیه ی هدایای فرهنگی
تشکیل دادن چند گروه تخصصی اعم از افرتدی که دارای قدرت ارتباط گیری بالا دارند تا افرادی که در اجرا تبهر دارند
درگیر کردن اعضای خانواده
ارتباط برقرار کردن با بزرگان شهر و کسب تجربیات دلسوزانه آنها و ...

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

جهت بهتر برگزار کردن این ایده نیازمند به کار تشکیلاتی و گروهی و استمرار در کار داریم لذا ابتدا بدین سبب اقدام به تشکیل هئیت بانوان در شهرستان شاهرود نمودم و سپس با تشکیل هیئت مدیره ای با رویکرد نخبگانی از بین دانشجویان و حوزویان شروع به برنامه ریزی نمودم ، در این راستا سلسله جلساتی با این اعضا و همچنین جلسه ای با امامت محترم پردیسان داشتیم تا در جریان کار های ما در خصوص جشن غدیر باشند ، سلسله جلساتی با سرمایه داران شهر و همچنین برخی از اصناف داشتیم تا د حین اجرا با مشکلات مالی کمتری مواجه باشیم

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت خانم حسینی برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم عید غدیر در سطح شهر (با تمرکز بر شاهرود) است که از حالت خانگی به یک برنامه عمومی، اجتماعی و فرهنگی ارتقا یافته است.

فرآیند و مراحل اجرا: این فعالیت در قالب برنامه‌ریزی چند مرحله‌ای انجام می‌شود:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از عید برای نیروهای حوزوی و دانشگاهی و نیز عموم مردم.

استعدادسنجی افراد برای تعامل با گروه‌های سنی مختلف.

رایزنی با مسئولین شهر (امام جمعه، شهرداری، فرمانداری) برای اخذ مجوز و حمایت.

رایزنی با فروشگاه‌های محلی جهت تهیه هدایا بدون هزینه مستقیم.

سازماندهی گروه‌ها و تهیه ملزومات فرهنگی و تبلیغاتی.

برپایی موکب در سطح شهر در روز عید همراه با پذیرایی، مسابقه، مشاوره، کار فرهنگی و ارائه هدایا.

جرقه اولیه فعالیت: ایده اولیه از مراسم خانوادگی آغاز شد، اما با تاکید مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان سال ۱۴۰۱ بر توجه ویژه به واقعه غدیر و نیز توصیه ایشان برای فعالیت در شهرستان‌ها به جای قم، این طرح شکل جدی‌تری به خود گرفت.

مخاطب شناسی: مخاطبین این فعالیت طیف وسیعی را شامل می‌شود: کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، زنان و مردان. حضور خانواده‌ها در موکب و طراحی گفتگو به نحوی که هم کودک و هم والدین را تحت تاثیر قرار دهد، نشان از دقت در شناخت مخاطب دارد.

منابع انسانی: بیش از ۵۰ تا ۶۰ نفر در اجرای این طرح دخیل بوده‌اند؛ از نیروهای حوزوی، دانشجویان، فعالان فرهنگی و حتی خانواده‌ها و نوجوانان داوطلب. در روز اجرا تعداد کمتری (حدود ۲۰ نفر) به صورت میدانی درگیر هستند، ولی پیش‌زمینه فعالیت‌ها گسترده است.

ابزار و امکانات: برگزاری موکب نیازمند ابزارهایی چون داربست، سیستم صوتی، بنر، مواد پذیرایی، هدایای فرهنگی، و محتوای آموزشی است. برای تامین این امکانات، تعامل با شهرداری و فرمانداری صورت گرفته است. همچنین از کانال‌ها و گروه‌های مجازی برای هماهنگی و پشتیبانی استفاده شده است.

بازتاب رسانه‌ای: این فعالیت در شبکه استانی و فضای مجازی بازتاب داشته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری اصلی طرح در چندبعدی بودن موکب است. برخلاف موکب‌های معمول که صرفاً فرهنگی یا پذیرایی هستند، موکب ایشان هم‌زمان شامل پذیرایی، مسابقه، کارگاه، مشاوره، و هدیه‌دهی است. مهم‌ترین شاخصه و بخش برجسته طرح به گفته خود مجری، «سناریو»ی کار است؛ یعنی طراحی دقیق روند ارتباط با مخاطب، انتقال غیرمستقیم مفاهیم و ایجاد انگیزه در افراد. سناریو به‌گونه‌ای تنظیم شده که هم کودک و هم والدین درگیر شده و تحت تأثیر قرار گیرند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

ریشه نیاز، ضعف عمومی جامعه در شناخت صحیح و عمیق از واقعه غدیر و مفهوم ولایت‌پذیری است. نمونه‌هایی نظیر عدم آگاهی کودکان و نوجوانان از دلیل برگزاری عید غدیر یا معنای آن، این خلأ را نشان می‌دهد. فعالیت مذکور با ایجاد گفتگوهای کوتاه، انتقال مفاهیم دینی، و حضور میدانی در سطح شهر، این نیاز را پاسخ داده است. از دیگر آثار، ایجاد علاقه در والدین برای دریافت مشاوره مذهبی، افزایش مشارکت مردمی و خیرین، و بالا رفتن آگاهی عمومی نسبت به غدیر است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها شامل:

دشواری هماهنگی بین شهری (از قم برای فعالیت در شاهرود).

سختی تنظیم جلسات با مسئولین شهر و گرفتن مجوزها.

فقدان پشتیبانی مالی سازمانی و اتکا کامل به کمک مردمی.

کمبود امکانات فنی مثل سیستم صوتی مناسب.

زمان‌بر بودن فرآیندهای هماهنگی، آماده‌سازی و تولید محتوا.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فیلم ارائه

فیلم ارائه سرکار خانم نفیسه سادات حسینی
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا