رفتن به محتوای اصلی

مسجد قلب تپنده

اسماآقاباباییان | اصفهان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    کودک، نوجوان، جوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    فعالیت ما
    شامل
    دختران سن۵تا۲۰سال میشود
    پسران تا۱۳سال
    وکارگاه های مشاوره براز مادران هرماه

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    خیر درتمامی مکان ها قابل اجراست ولی محیط اجرایی ما مسجد است

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

درگذشته شاهدبودیم که مساجدجز مکان هایی بسیار فعال و محل رفتو امد و برطرف کردن مشکلات و علم اموزی بود، اما درزمان حال متاسفنه جایگاه خودش رو از دست داده، درمحله ما هیچ مکان فرهنگی،تفریحی،علمی، وجود نداشت، سطح دینی و فرهنگی، شورونشاط بسیار پایین بود، نوجوانان و کودکان در کوچه و خیابانها رها بودن، خانواده هااز تظر اقتصادی بسیار ضعیف بودند، فرارازخانه و طلاق و اعتیاد بیداد میکرد چون منتظقه بسیار محروم بود، تعداد افراد جوان و بچه ها درمسجد بسیار کم بودواین مسئله اصلی بود.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

۱.فعالیت مادرمسجد مستمراست ازسال۹۲تا الان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه درب مسجد بسته نبوده

۲.ما برای جذب بچه ها مسایل اعتقادی رو درقالب دوره هایی جذاب برگزار میکنیم که بهطور غیر مستقیم مفاهیم رو انتقال بدیم دوره هایی مثل: عالیجناب«درمورد اعتماد به نفس» الماس یا مداد«دوران بلوغ» فقط برای یک سیب«احکام»
برای مثال
در دوره فقط برای یک سیی اول داستان مقدس اردبیلی به صورت طنز بیان میشه بعدهم احکام پوشش صورت، موو.... بیان میشه کاملا غیرمستقیم

۳.کادر سازی، ما ازبین خود بچه هایی که میان و فعالیت دارن مربی تربیت میکنیم مربی سورد، تیاتر، زبان و....

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مابا کمک امام جماعت مسجدو اجازه، کتابخانه مسجد که بلااستفاده بودرا تبدیل به مکان برای برگزاری کلاس ها و حضور بچه ها کردیم به این شکل که چهره ب چهره باوالدین صحبت کردیم و خواستیم که فرزندانشون رو بیارن صرفا برای تفریح جلسه اول دونفر اومدن سال۹۲ اما الان حدود۲۰۰نفر کودک و نوجوان و جوان میان تو مسجدو کلاسها
بعداز جلب اعتماد خانواده ها وارد مدارس شدیمو از مدیران خواستیم بچه هارو برای رفع اشکال درسی به صورت رایگان بفرستن مسجد و بدین ترتیت افراد زیادی جذب شدن کم کم درکلاسها قران و احکام اموزش داده میشدو بعد هم مسایل اعتقادی، کارگاه های مشاوره برای خانواده ها، اهدابسته های نعیشتیو شناسایی خانواده های نیازمند و....

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۹۲ در مسجدی واقع در منطقه‌ای محروم آغاز شد. جرقه اولیه این فعالیت زمانی زده شد که مشاهده شد مسجد از حضور نوجوانان و کودکان خالی است. بنابراین، با تبلیغ چهره به چهره از خانواده‌ها درخواست شد که فرزندانشان را به مسجد بیاورند. در ابتدا تنها دو کودک حضور یافتند، اما با تلاش مستمر، اکنون حدود ۲۰۰ کودک و نوجوان به‌صورت مداوم در برنامه‌های مسجد شرکت می‌کنند.

فرآیند اجرا:

۱. جذب کودکان و نوجوانان: از طریق ارتباط مستقیم با خانواده‌ها، نیازسنجی اولیه انجام شد تا مشکلات و دغدغه‌های فکری کودکان شناسایی شود.

2. تشکیل تیم و طراحی برنامه‌های آموزشی: تیمی متشکل از فعالان فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت تا بر اساس نیازها، دوره‌های آموزشی طراحی کند.

3. اجرای برنامه‌های متنوع: برنامه‌ها در قالب‌های مختلفی اجرا شد، از جمله داستان‌گویی، پرسش و پاسخ، نمایش‌های تعاملی و آموزش‌های مهارتی.

4. مستمرسازی حضور کودکان: یکی از روش‌های جذب و حفظ کودکان، استفاده از شیوه داستان‌واره بود که کودکان را در هر جلسه درگیر کرده و کنجکاوی آنان را برای جلسات آینده برمی‌انگیخت.

مخاطبان:

رده سنی اصلی ۴ تا ۲۰ سال است. پسران تا ۱۴ سالگی در این طرح حضور دارند. علاوه بر کودکان مذهبی، تلاش شد تا کودکانی که ارتباط کمتری با مسائل دینی دارند نیز جذب شوند.

منابع انسانی و ابزار:

مربیان متخصص شامل اساتید حوزه و دانشگاه، مشاوران و مربیان فرهنگی که اغلب خود از فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها بوده‌اند.

ابزارها و امکانات مورد نیاز شامل کتاب‌های آموزشی تدوین‌شده، سیستم صوتی، وسایل بازی، وسایل پذیرایی و کتابخانه‌ای که به مهد و کلاس آموزشی تبدیل شده است.

بازتاب رسانه‌ای:

فعالیت‌های این مجموعه بازتاب گسترده‌ای داشته، از جمله تولید مستندی توسط سازمان تبلیغات و انتشار محتوا در فضای مجازی که حدود ۳۰۰ دنبال‌کننده دارد.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

این طرح از چند جنبه نوآورانه است:

مستمرسازی حضور کودکان و نوجوانان در مسجد، به‌گونه‌ای که ارتباط آنان قطع نشود و در طول سالیان، از کودک به نوجوان و سپس به مربی تبدیل شوند.

استفاده از شیوه‌های جذاب آموزشی مانند داستان‌گویی، پرده‌خوانی و نمایش‌های تعاملی برای بیان مسائل دینی و تربیتی.

تدوین طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی نوآورانه که برخی از آنها به‌صورت کتاب منتشر شده‌اند و قابلیت استفاده در سایر مساجد و مراکز فرهنگی را دارند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیازهای شناسایی‌شده:

نیاز به آشنایی و انس بیشتر با مسجد

مشکلات اعتقادی، اخلاقی و تربیتی نوجوانان

عدم دسترسی به محافل آموزشی مناسب در مناطق محروم

خلأهای آموزشی در زمینه احکام، مسائل بلوغ، حجاب و مهارت‌های فردی

راه‌های پاسخگویی به این نیازها:

تقسیم‌بندی گروه‌های سنی و ارائه آموزش‌های متناسب با هر گروه

اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی در قالب‌های جذاب مانند کارگاه‌های عملی، بازی‌درمانی و نمایش‌های داستانی

ایجاد ارتباط میان مسجد، مدرسه و محله به‌عنوان سه ضلع اصلی تربیت اجتماعی

برگزاری اردوهای هدفمند که در آن تمام جزئیات از کارت‌های فرهنگی گرفته تا برنامه‌های معنوی طراحی شده است

دستاوردها:

افزایش مستمر تعداد شرکت‌کنندگان

تبدیل نوجوانان شرکت‌کننده به مربیان فعال

افزایش انس نوجوانان با مسجد و مسائل دینی

تألیف چندین کتاب آموزشی جهت گسترش طرح در سایر مناطق

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

همراهی مسئولان مسجد: در ابتدا جذب حمایت امام جماعت و هیئت‌امنای مسجد دشوار بود، اما با گذر زمان و مشاهده تأثیرات مثبت طرح، این چالش تا حد زیادی برطرف شد.

تأمین مالی: تأمین هزینه‌ها در ابتدا بسیار دشوار بود، اما با جذب خیرین، مشکل تا حدی حل شد.

نبود امکانات مناسب: کمبود تجهیزات مانند دوربین فیلم‌برداری و سیستم صوتی، مشکلاتی در مستندسازی و ارائه گزارش‌های حرفه‌ای ایجاد کرده است.

توسعه فعالیت‌ها: برای گسترش این طرح در سایر مناطق، نیاز به حمایت‌های رسانه‌ای و آموزشی بیشتر وجود دارد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فیلم ارائه

تیزر سرکار خانم اسما آقاباباییان
دانلود فیلم
فیلم ارائه سرکار خانم اسما آقاباباییان
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا