رفتن به محتوای اصلی

اعتکاف سه مرحله‌ای

عارف خسروی | قم سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دانش آموزی

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه، کارخانجات صنعتی و علمی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

حل بحران هویت دانش آموزان و شکل گیری توان حل مسئله و کار گروهی در کنار پررنگ شدن امور معنوی و تقویت ارتباط با خالق جهان در اعتکاف دانش آموزی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته... به علاوه گره خوردن با نام یک شهید و در امتداد مسیر جهاد در سازندگی کشور با تکیه بر اردوی راهیان پیشرفت گام دوم این ایده تبلیغی دانش آموزی است که دانش آموزان با ظرفیت‌های فناورانه و صنایع بزرگ شهر و کشور خودآشنا می شوند.

همچنین تقویت ضلع خانواده در تربیت باعث می‌شود در کنار برنامه برای معتکفین دانش آموزی جلسات مشاوره خانواده و آشنایی با ویژگی های و مهارت ارتباط با نوجوان برای خانواده‌های برگزار شود.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

دعوت متفاوت به اعتکاف با استفاده از خود دانش آموزان و افزودن جذابیت های سمعی و بصری مثل ساختن کلیپ دعوت

برگزاری متفاوت اعتکاف دانش آموزی با استفاده از چالش‌هاب مختص ابن سن و تقویت کارگروهی و مهارت حل مسئله در نوجوان.

ارتباط خانواده‌های با مربیان تربیتی نوجوان و آشنایی با کلیات ارتباط با نوجوان ک درک ویژگی‌های این سن.

هویت بخشی به نوجوان با پیوند خوردن به فرهنگ جهادی شهدایی و فرهنگ جهادی اشتغالزایی علمی و صنعتی.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

اعتکاف ماجرامحور دانش آموزی... با تکیه بر مناسب بودن محیط تربیت یعنی خانواده باعث می‌شود که در فرایند اعتکاف ارتباط با خانواده تقویت شود و جزئیاتی از روش تعامل با نوجوان به خانواده آموزش داده شود... به علاوه برگزاری برنامه‌های گروهی و حل مسئله در میان نوجوانان به هویت بخشی نسل جدید کمک فراوانی می‌کند. این هویت بخشی با گره خوردن با نام شهدا و امتداد در مسیر اردوی راهیان پیشرفت و بازدید از پیشرفت‌های کشور باعث می‌شود نوجوان با اشراف بر جایگاه خود در ساختن کشور در آینده مسیر و هدف خود را مشخص کرده و هویت خود را به خوبی ایجاد کند.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت مورد نظر «اعتکاف سه‌مرحله‌ای» با محوریت تربیت نوجوان نخبه انقلابی است که در شهرستان بروجرد توسط مجموعه‌ای از طلاب، دانشجویان و معلمان با سابقه تربیتی اجرا شده است. جرقه اولیه این طرح از تجربه زیسته و دغدغه‌های ناشی از تحولات اجتماعی به‌ویژه جریان «زن، زندگی، آزادی» و ضرورت سرمایه‌گذاری روی نوجوانان شکل گرفت. بعد از این دغدغه، تیم اجرایی مسیر طلبگی و رشته علوم تربیتی را انتخاب کرده و با بهره‌گیری از نظریه‌های تربیتی امام خمینی، رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله صفایی حائری و دیگر بزرگان، فعالیت خود را پایه‌ریزی کردند.

فرآیند اجرایی این اعتکاف در سه مرحله طراحی شد:

برنامه‌ ویژه برای نوجوانان: شامل حلقه‌های تربیتی، چالش‌های گروهی مانند «قهرمان نو»، فعالیت‌های پژوهشی و تحلیلی، برنامه‌های معنوی، گفت‌وگوهای آزاد و نامه‌نگاری میان والدین و نوجوانان.

برنامه برای والدین: شامل مشاوره‌های فردی و گروهی، آموزش‌های خانوادگی و درگیر کردن آن‌ها در امور اجرایی مانند تهیه غذا و مدیریت لجستیکی.

مرحله سوم (امتداد فعالیت): اردوی راهیان پیشرفت و جذب مخاطبین به کانون تربیتی نخبگانی «ابنای الزهرا» جهت تداوم فعالیت‌های تربیتی بلندمدت.

مخاطب این طرح، نوجوانان پسر از مقطع متوسطه اول و دوم به‌ویژه دانش‌آموزان مدارس سمپاد بودند که اغلب ویژگی‌هایی چون استعداد علمی، درون‌گرایی، ضعف در روابط اجتماعی و بی‌برنامگی داشتند. ابزارهای اجرایی طرح شامل پک‌های اختصاصی با QR Code، کارت‌های شناسایی، بسته‌های معنوی، رسانه‌های تعاملی (تلویزیون، پروژکتور، تخته هوشمند)، فضای مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا (س)، حسینیه، کلاس‌ها و امکانات پشتیبانی مانند آشپزخانه بود.

منابع انسانی شامل تیمی حدوداً ۲۰ نفره از مربیان آموزش‌دیده در دفتر آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، بنیاد ملی نخبگان و موسسات تربیتی با مهارت‌هایی در ارتباط با نوجوان، روان‌شناسی رشد، کلاس‌داری، هوش هیجانی، مدیریت تشکیلاتی و تحلیل جریان‌های فرهنگی بودند.

بازتاب رسانه‌ای این فعالیت در شبکه امید، رسانه‌های محلی استان لرستان، کانال‌های خبری شهرستان بروجرد و نیز تبلیغات در فضای مجازی توسط نوجوانان و معلمان صورت گرفت.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری این طرح در چند محور برجسته است:

سه‌مرحله‌ای بودن اعتکاف و امتداد فعالیت‌ها پس از اعتکاف با هدف جذب به جریان تربیتی ماندگار.

مشارکت مستقیم و موثر والدین در فرآیند تربیتی که شامل مشاوره، برنامه آموزشی و دخالت در امور اجرایی مانند تهیه افطار و سحر بود.

رویکرد مسئله‌محور و چالش‌محور در طراحی محتوای اعتکاف به‌جای صرف برنامه‌های عبادی.

استفاده از سناریوهای بومی و الهام‌گرفته از منابع دینی مانند نامه امیرالمؤمنین (ع) برای ایجاد ارتباط عاطفی و فکری میان والدین و فرزندان.

مهم‌ترین شاخصه این طرح ترکیب محتوا و سناریو با اولویت دادن به سناریو است، زیرا اجرای محتوای غنی بدون طراحی خلاقانه و جذاب برای نوجوان، مؤثر نخواهد بود.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیازهای مخاطبان به‌صورت دقیق شناسایی شده و در قالب‌های مختلف پاسخ داده شده است. این نیازها شامل:

عدم شناخت متقابل والدین و نوجوانان

فقدان محیط مناسب برای رفاقت، رشد علمی و تفریح سالم

آسیب‌های اجتماعی فراگیر مانند خودکشی، فرار از منزل، بزهکاری و اعتیاد

خلأ هویتی، ضعف در انگیزه، بی‌برنامگی و عدم احساس تعلق اجتماعی

این نیازها از طریق تجربه‌نگاری میدانی، تحلیل آماری آسیب‌های اجتماعی و بازخوردهای تربیتی از والدین و دانش‌آموزان شناسایی شدند. طراحی محتوای اعتکاف، نامه‌نگاری متقابل، مشاوره‌های تخصصی، چالش‌های تربیتی و پیوست‌های معرفتی دقیقاً به این نیازها پاسخ می‌دهد.

دستاوردهای فعالیت شامل:

جذب بیش از ۱۷۰ نوجوان (در مقایسه با ۸۰ نفر سال قبل)

تقویت بینش و انگیزه دانش‌آموزان

تحکیم روابط عاطفی خانواده‌ها

شناسایی استعدادهای نخبه

ایجاد بستر برای تداوم فعالیت تربیتی در قالب کانون نخبگان

بازتاب رسانه‌ای وسیع و مطالبه عمومی برای تکرار و توسعه طرح

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی عبارت‌اند از:

مشکلات مالی و هزینه بالای صوت و تصویر

عدم همکاری برخی نهادهای رسمی (مانند سازمان تبلیغات و بعضی مراکز فرهنگی)

نبود مکان دائم برای اجرای اعتکاف و احتمال تخلیه فضای فعلی

کمبود تجهیزات رسانه‌ای و فنی

فقدان آموزش‌های تخصصی مناسب برای طلاب در حوزه نوجوان و میدان تربیت عملی

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: ابناءالزهرا(س)
کانون تربیتی ابناءالزهرا https://eitaa.com/abnaozahra_official
مسیر ارتباط تلفنی: ۰۹۳۷۴۸۴۱۹۱۰

فایل‌ها و مستندات

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا