رفتن به محتوای اصلی

تربیت فرزندان ازنظر اسلام

فاطمه احمدی فالحی | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    پژوهشی وسلامت
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    بله مادران

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    خیرعمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

نقش مادر درتربیت فرزندان انقلابی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

خانواده واجتماع

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

جلسه های مشاوره قبل از بارداری رادرقالب تربیتی ارائه شود به مادران

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند، روش اجرا و مراحل:

فعالیت خانم فاطمه احمدی فالحی با عنوان «تربیت فرزندان از نظر اسلام» با هدف آموزش مادران برای تربیت فرزندان مؤمن و انقلابی طراحی و اجرا شده است. این فعالیت ترکیبی از دانش روان‌شناسی تربیتی و آموزه‌های اسلامی است. روند اجرا به این صورت است که ابتدا مباحث بنیادین خانواده، انواع خانواده و روش‌های تربیتی والدین تبیین می‌شود. سپس با تمرکز بر نقش مادر در دوران پیش از تولد تا پس از تولد کودک، آموزش‌های کاربردی و دینی در راستای رشد شخصیت فرزند ارائه می‌گردد.

این طرح در قالب کلاس‌های آموزشی برای مادران برگزار می‌شود که در آن‌ها تلاش می‌شود مادران با استفاده از منابع دینی و علمی، مهارت‌های تربیتی لازم را کسب کنند. بخشی از آموزش نیز به نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی و کاهش اثرات منفی آن در فرآیند تربیت اختصاص دارد.

مکان اجرای طرح:

فعالیت‌های این طرح عمدتاً در پایگاه‌های بسیج خواهران و مدارس انجام می‌شود. همچنین این موضوع موضوع پایان‌نامه کارشناسی ایشان در روانشناسی تربیتی نیز بوده است.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبان اصلی این طرح مادران هستند، اما با توجه به نقش پدر در برخی مراحل، پدران نیز به عنوان مکمل فرآیند تربیت مورد اشاره قرار می‌گیرند. تمرکز بر مادر به دلیل همراهی دائمی او با کودک در سال‌های ابتدایی زندگی است.

منابع انسانی:

فعالیت‌ها به صورت فردی توسط خانم احمدی فالحی اجرا می‌شود. ایشان شخصاً مسئول تدریس، طراحی محتوا، اجرا و پیگیری روند آموزشی هستند.

ابزار و امکانات:

از امکانات مورد استفاده می‌توان به فضای آموزشی در پایگاه‌های بسیج و مدارس اشاره کرد. ارائه محتوا به شکل سخنرانی و کلاس‌های تعاملی انجام می‌شود. استفاده از مثال‌های کاربردی، ارتباط چهره‌به‌چهره و بازخوردگیری مستقیم، ابزار اصلی اجرای برنامه هستند.

بازتاب رسانه‌ای:

در متن مصاحبه اشاره‌ای به بازتاب رسانه‌ای رسمی نشده است، اما ارتباط با مادران از طریق کانال‌های مدرسه و اطلاع‌رسانی داخلی مدارس برقرار می‌شود.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اصلی این طرح در جهت‌دهی تربیت فرزندان به سمت مؤمن و انقلابی بودن است، برخلاف بسیاری از طرح‌های مشابه که صرفاً بر روان‌شناسی تربیتی یا آموزش عمومی والدگری تمرکز دارند. خانم احمدی با بهره‌گیری از تحصیلات روانشناسی خود، این آموزه‌ها را با اهداف فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی تلفیق کرده و چارچوبی مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری برای تربیت فرزندان طراحی کرده است.

ویژگی برجسته طرح:

بر اساس نظر مجری، محتوای طرح برجسته‌ترین شاخصه آن است. زیرا تلاش شده است تربیت بر اساس ارزش‌های اسلامی، انقلابی و تربیت در تراز تمدن اسلامی شکل گیرد، نه صرفاً آموزش‌های رفتاری یا روان‌شناختی رایج.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مسئله‌شناسی:

خانم احمدی به نیاز مادران برای دریافت آموزش‌های صحیح تربیتی اذعان دارد. بسیاری از مادران، علی‌رغم مسلمانی و تدین، روش صحیح تعامل تربیتی با فرزند خود را نمی‌دانند. این ناآگاهی گاه موجب بروز آسیب‌هایی در سطح خانواده و جامعه می‌شود.

پاسخ به نیاز مخاطب:

این طرح با ارائه آموزش‌های منسجم، گام‌به‌گام و مبتنی بر آموزه‌های دینی، به مادران کمک می‌کند تا نقش تربیتی خود را در مسیر صحیح ایفا کنند. محتوای ارائه‌شده نه تنها اطلاعات نظری، بلکه راهکارهای عملی برای هدایت فرزند به سمت تربیت اسلامی و انقلابی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

نتایج و دستاوردها:

ایجاد تحول مثبت در نگرش تربیتی مادران

افزایش توانمندی مادران در مقابله با اثرات منفی جامعه بر فرزند

فراهم کردن الگوهای موفق تربیتی برای فرزندان

بازخوردهای مثبت مخاطبین و کاربردی بودن آموزش‌ها در زندگی روزمره

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

موانع اصلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

عدم پذیرش نیاز به آموزش از سوی برخی مادران:

برخی از مخاطبان معتقدند که چون مسلمان هستند، نیازی به شرکت در کلاس‌های تربیتی ندارند. این نگرش مانع اولیه جذب مخاطب است.

نیاز به اطلاع‌رسانی موثر:

اگرچه خانم احمدی از طریق مدارس به مادران دسترسی دارد و اطلاع‌رسانی برای او نسبتاً آسان است، اما همچنان جذب مخاطبانی که پذیرش اولیه ندارند، چالشی مهم تلقی می‌شود.

در مجموع، مهم‌ترین مانع، نپذیرفتن آموزش توسط برخی مادران است که نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

پیوست مبلغ
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا