رفتن به محتوای اصلی

سرای دوستی(کافی شاپ دخترانه)

اکرم سلمانی نژاد | اصفهان سطح 3 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    نوجوانان دختر دبیرستانی،سلامت جسم و جان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دختران دبیرستانی نیمه اول و دوم مذهبی و خاکستری

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    کافی شاپ

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

در جامعه برای بحث تفریح سالم دختران خلأی احساس میشد و از طرفی جهت تبین معارف دینی، هویت شناسی بسترهای سنتی قبل جوابگو نبود از این جهت برای پیشگری هضم شدن مذهبی ها در جووفضای ناسالم مدرسه و جامعه همچنین رشد و ارتقای اعتقادات آنها وشناخت هویت و رشد شخصیتی و همچنین باز کردن باب دوستی با دختران خاکستری و بیان معارف به صورت غیر مستقیم و تأثیر گذاری در آنها، از مهر تاکنون کافی شاپی سنتی مدرن زده شده است و مشغول به فعالیت می باشد.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

انتقال معارف دینی به صورت غیر مستقیم از باب دوستی و خواهری در قالب کافی شاپ دخترانه

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

خلاصه طرح در کادر قبل توضیح داده شد و به طور تفصیل در فایل ارسالی تبین شده است.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و روش اجرا: طرح «سرای دوستی» در قالب یک کافی‌شاپ دخترانه طراحی و اجرا شده است که با هدف ایجاد فضایی سالم و مورد پسند نسل جدید، به ارائه مفاهیم دینی و فرهنگی به شکل غیرمستقیم می‌پردازد. این طرح از طریق فضاسازی ویژه در قالب غرفه‌هایی همچون «جوانه»، «زمان»، «کتابخانه»، «دل‌نوشته‌ها» و غیره، مخاطب را درگیر مفاهیم هویتی، معرفتی و تربیتی می‌کند. مربیان در حین پذیرایی و تعامل، بر اساس میزان پرسشگری و نیاز مخاطب، مفاهیم فرهنگی را منتقل می‌کنند.

مراحل و جزئیات اجرا:

فضاسازی فیزیکی در قالب کافی‌شاپ با طراحی تلفیقی سنتی و مدرن.

آماده‌سازی منوی خوراکی‌های سالم با تأکید بر مواد ارگانیک و نیت‌های معنوی تهیه‌کنندگان.

ایجاد منوی روحی از طریق طراحی فضای بصری و غرفه‌های تأمل‌برانگیز.

بهره‌گیری از میزبانان و مربیانی با ظاهر امروزی و برخورد صمیمانه برای جلب ارتباط.

ایجاد تعامل با مخاطب از طریق بازی، مسابقه، گفت‌وگو و چالش.

جذب مخاطب به جلسات عمیق‌تر مانند پاتوق‌ها و دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف هویتی.

بهره‌گیری از فضای عمومی کافه برای جذب آزاد و همچنین اجرای اردوهای رزروی برای مدارس.

جرقه اولیه شروع طرح: احساس خلا در پاسخ به نیازهای عاطفی و روانی دختران نوجوان، به ویژه در فضایی که از سوی جامعه برای خوش‌گذرانی سالم برای دختران پیش‌بینی نشده، انگیزه اصلی شروع این طرح بوده است. همچنین تقلید از ابزارهای دشمن (مانند کافه‌ها) اما با محتوای اسلامی و سالم، از اهداف اصلی بوده است.

مخاطب‌شناسی: مخاطب اصلی دختران نوجوان در مقطع متوسطه دوم هستند. این مخاطبان عمدتاً دچار بحران هویت، کمبود محبت، فقدان کرامت و احترام در جامعه و خانواده هستند. طرح سعی دارد این خلاها را با ایجاد ارتباط صمیمانه و ارزشیابی هویت فردی آنان پر کند.

منابع انسانی: یک اتاق فکر سه نفره و حدود ده مربی به عنوان میزبان، مسئول اجرای طرح هستند. مربیان یا طلاب حوزه‌اند یا دانشجویانی با سابقه فعالیت فرهنگی، که برای ایفای نقش خود آموزش‌های تخصصی شامل هویت‌شناسی، تربیت مربی، بازی‌سازی، طراحی تعامل و غیره دیده‌اند.

ابزار و امکانات: مکان اجرا، یک واحد اجاره‌ای متعلق به شهرداری است. هزینه‌های بالا برای اجاره مکان، طراحی دکوراسیون، تهیه مواد سالم، آموزش مربیان و تولید بازی و ابزارهای فرهنگی از چالش‌های اساسی است. طراحی بازی برای انتقال مفاهیم هویتی و فرهنگی بخش جدایی‌ناپذیر این طرح است.

بازتاب رسانه‌ای: تا کنون هیچ تبلیغ رسانه‌ای رسمی صورت نگرفته و تنها تبلیغ صورت‌گرفته از طریق تبلیغات دهان به دهان بوده است. حضور در رسانه‌های اجتماعی صورت نگرفته و مخاطبان از طریق شبکه ارتباطی مردمی با طرح آشنا شده‌اند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اساسی این طرح از منظر مجری در بهره‌گیری از قالب‌های امروزی مانند کافی‌شاپ برای انتقال غیرمستقیم مفاهیم دینی است. به تعبیر مجری، این نخستین تجربه‌ای است که مفاهیم فرهنگی-دینی در قالب کافی‌شاپ اجرا می‌شود. مهم‌ترین شاخصه طرح، قالب اجرایی آن یعنی «کافی‌شاپ دخترانه» است که به‌واسطه ظاهر امروزی و محبوبیت آن در بین نوجوانان، توانسته با مخاطب ارتباط موثر برقرار کند. مجری بر این باور است که قالب، ابزار مؤثری برای ایجاد جذابیت و درگیرکردن مخاطب با محتوا است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز مخاطب: مسئله اصلی، بحران هویت در نوجوانان دختر و کمبود محبت، احترام و کرامت انسانی از سوی خانواده و مدرسه است. این خلأها موجب گرایش دختران به محیط‌های ناسالم یا رفتارهای پرخطر می‌شود.

نحوه پاسخ به نیاز: طرح با فراهم کردن محیطی امن، صمیمی و امروزی، ضمن احترام به خواسته‌های نوجوانان و پاسخ به نیازهای روانی‌شان، زمینه انتقال مفاهیم تربیتی و فرهنگی را فراهم می‌کند. تأکید بر ارتباط چهره به چهره، احترام به انتخاب‌های فردی و هدایت غیرمستقیم از جمله راهکارهای مؤثر در این طرح است.

نتایج و دستاوردها:

استقبال پرشور دانش‌آموزان و مدارس برای برگزاری اردوهای فرهنگی در کافی‌شاپ.

برقراری ارتباط صمیمی میان نوجوانان و مربیان مذهبی و تغییر ذهنیت منفی نسبت به مذهبی‌ها.

ایجاد گروه‌های ده نفره از مخاطبان برای برنامه‌ریزی دوره‌های پاتوقی و آموزشی عمیق‌تر.

بازگشت نوجوانان به کافی‌شاپ برای استفاده مجدد از فضا، شرکت در مطالعه گروهی یا دوره‌ها.

ایجاد تغییرات رفتاری و فکری محسوس در برخی دختران (مانند ابراز محبت، علاقه به روضه، پذیرش حجاب).

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

دو چالش عمده در اجرای این طرح وجود دارد:

مشکلات مالی و نبود پشتیبان: اجرای این نوع طرح با هزینه‌های بالای اجاره، فضاسازی، تهیه مواد غذایی سالم و طراحی بازی‌ها مواجه است. با وجود نبود پشتیبانی مالی از سوی نهاد یا سازمان، هزینه‌های شخصی و قرضی تأمین شده است.

کمبود نیروی انسانی متخصص مذهبی: نیاز به افرادی مذهبی که در عین حال توانایی ارائه جذاب، طراحی منوی جذاب، بازی‌سازی و ارتباط‌گیری موثر با نوجوانان را داشته باشند، به‌شدت احساس می‌شود. در حال حاضر این افراد به سختی تربیت می‌شوند و برای ساختن تیم کارآمد، تلاش فراوانی صورت گرفته است.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا