مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
نشاط و هویت دختران نوجوان
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
به طور عام تمام بانوان حاضر در بوستان و به طور خاص نوجوانان 15 تا 25 سال
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
بوستان ها و پارک های بانوان
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
نشاط،هویت و الگو از مهم ترین مسائل در حوزه نوجوانان دختر و بانوان است که کاروان شادی سعی دارد به طور مستقیم بر نشاط دختران و بانوان و غیر مستقیم بر هویت و الگو اسلامی زنان تاثیر گذاشته و این مفاهیم را در ذهن مخاطب ارتقا دهد .
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
تبلیغ در محیط خاص و کمتر مورد توجه مثل پارک ها مطابق سلیقه نوجوانان امروزی
همراه کردن مخاطب و شرکت دادن وی در اجرای برنامه تبلیغی، اجرای شاد و شور انگیز و تحت تاثیر قرار دادن محیط اجتماعی،مبلغ مثل طبیب دوار خودش به سراغ مخاطب میرود .
افزایش گستره فعالیت های شهری در بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی به خصوص در محیط های کمتر کار شده،
ساختن خاطره ای دلچسب اعیاد ملی و مذهبی،ایجاد همدلی بین اقشار مختلف بانوان و...
میتوان گفت مخاطبان غالبا از اقشاری هستند که کمتر به محیط های مذهبی مثل مساجد و حسینیه ها رفته و کمتر در مراسماتی که قالب مذهبی دارند، شرکت میکنند
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
تشکیل یک گروه اولیه برای راه اندازی کاروان شادی و درکنار آن ایجاد تیم یا تیم های دونفره جهت پذیرایی و تقدیم بسته های فرهنگی و تبلیغ چهره به چهره همگام با کاروان، آماده سازی و فضاسازی گروه با نماد های مناسب جشن مثل پرچم و بادکنک، پخش مولودی یا مولودی خوانی زنده و حرکت دسته جمعی در بوستان، همراه کردن مخاطب و حاضران در پارک برای پیوستن به کاروان شادی و درنهایت تشکیل حلقه معرفت یا گعده دوستانه همراه با مسابقه.(چیزی شبیه به دسته های عزاداری )
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت خانم زهرا نهاوندی و گروهشان تحت عنوان "کاروان شادی تبلیغ در بوستانهای بانوان" با هدف ایجاد نشاط و الگوسازی هویت زنانه اسلامی انجام میشود. این طرح تاکنون حدود پنج بار با موفقیت اجرا شده است.
فرآیند و روش اجرا:
ابتدا گروه با تیمبندی و آمادهسازی بستههای فرهنگی و پذیرایی، برای اجرای برنامه آماده میشود. پس از دریافت مجوز از شهرداری قم، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و قرارگاه ۱۹ دی، گروه با شکلگیری یک کاروان متشکل از ۱۵ تا ۲۰ نفر از مرکز پارک شروع به حرکت میکند.
مولودی بهصورت زنده یا صوتی پخش میشود.
دو نفر از مبلغین آموزشدیده، با مراجعه به گروههای مختلف بانوان در پارک، پذیرایی انجام میدهند و با گپ و گفت صمیمانه آنها را به همراهی با کاروان دعوت میکنند.
بچههای کوچکتر با دادن شکلات و بادکنک جذب میشوند.
کاروان پس از گشتزنی در پارک، در یک نقطه مرکزی جمع میشود و برنامه با دعوت از استاد، برگزاری مسابقه و اجرای گعده دوستانه ادامه مییابد.
مراحل:
تشکیل تیم (۹ نفر عضو ثابت)
طراحی بسته فرهنگی (متناسب با مناسبت)
گرفتن مجوز از شهرداری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و قرارگاه ۱۹ دی
اجرای برنامه با حرکت کاروان، پذیرایی، دعوت به همراهی
اجرای مسابقه و سخنرانی
جمعبندی و تعامل با مخاطبین
جرقه اولیه:
جرقه اولیه از مطالعات گروه درباره مسائل زنان و نیاز به ارائه الگوی نشاط زنانه اسلامی شکل گرفت. نتیجه این مطالعات نشان داد که الگوی مناسبی برای شادی زنانه اسلامی وجود ندارد و این خلا باید پر شود. از آنجا که پارکها و بوستانهای بانوان محیطی ایمن و مناسب برای برگزاری چنین برنامههایی بودند، این ایده شکل گرفت.
مخاطبشناسی:
مخاطب اصلی، دختران نوجوان (۱۵ تا ۲۵ سال) هستند.
تیم شامل افرادی است که در زمینه تربیت نوجوان، روانشناسی و جامعهشناسی مطالعات و تجربیات دارند.
برنامه به شکلی طراحی شده است که نیاز به ابراز هیجان و شادی دختران در یک فضای اسلامی و سالم را برطرف کند.
برای گروه سنی پایینتر (دختران خردسال)، شکلات و بادکنک در نظر گرفته شده است.
برای بانوان بزرگسال، پذیرایی و گپ دوستانه انجام میشود.
منابع انسانی:
گروه اصلی شامل ۹ نفر است.
برای اجرای برنامه، ۱۵ تا ۲۰ نفر از دوستان و آشنایان به کاروان اضافه میشوند.
برای پذیرایی و تبلیغ چهرهبهچهره، دو یا چند نفر از مبلغین آموزشدیده فعالیت میکنند.
ابزار و امکانات:
سیستم صوت (اصلیترین ابزار)
لباسهای متحدالشکل برای اعضای کاروان
بستههای فرهنگی شامل کارتپستالهای طراحیشده، پیکسل، روسری، شکلات و بادکنک
امکانات پذیرایی (با توجه به مناسبت)
محتوای صوتی و تصویری (مولودی، کلیپ)
بازتاب رسانهای:
این طرح بازتاب رسانهای نداشته است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
محل اجرا: اجرای برنامه در بوستانهای بانوان (که کمتر به این شکل کار شده است).
رویکرد مخاطبمحور: مبلغین بهصورت چهرهبهچهره به سراغ مخاطب میروند و جذب فعال انجام میشود، برخلاف روشهای سنتی که مخاطب باید به محل برنامه مراجعه کند.
نوع محتوا: محتوای فرهنگی و آموزشی که با دقت و بر اساس مطالعات علمی طراحی شده است.
نوع برنامه: ترکیب شادی و نشاط در فضای اسلامی و ترویج الگوی هویت زنانه اسلامی.
مناسبتمحور بودن: برنامهها متناسب با مناسبتهای دینی و ملی (مانند روز دختر) اجرا میشوند.
حضور فعال مخاطب: مخاطب نهتنها در برنامه حضور دارد، بلکه با شرکت در مسابقه، همراهی با کاروان و پذیرایی فعالانه مشارکت میکند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت ناظر به سه نیاز اصلی مخاطبین است:
نشاط و شادی: دختران نوجوان بهدلیل خلأ در ارائه الگوی صحیح شادی، نیاز به تجربه شادی سالم و دینی دارند.
هویت زنانه: دختران نوجوان برای شکلگیری هویت اسلامی نیاز به آشنایی با الگوهای صحیح دارند.
الگوی اسلامی: ارائه الگویی از شادی در چارچوب اسلامی و معنوی که بتواند هیجانات و نیازهای اجتماعی دختران را در فضایی سالم و کنترلشده پاسخ دهد.
نتایج و دستاوردها:
استقبال مخاطبین: پس از هر اجرا، دختران نوجوان درخواست تکرار برنامه را داشتهاند.
تغییر نگرش: مادران اظهار کردهاند که دخترانشان با این برنامه به شادی دینی علاقهمند شدهاند.
جذب مخاطب: افزایش تمایل مخاطبین به همراهی با گروه و شرکت در برنامهها.
تثبیت برنامه: برنامه بهصورت مکتوب برای تداوم در آینده طراحی شده است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
اخذ مجوز: دریافت مجوز از شهرداری و مسئولین گاهی دشوار و زمانبر است.
محدودیت تصویربرداری: به دلیل قوانین مربوط به بوستانهای بانوان، امکان تصویربرداری از برنامهها محدود است.
محدودیت جذب نیرو: تعداد مبلغین آموزشدیده برای تبلیغ چهرهبهچهره کم است.
تداوم ارتباط: پس از برگزاری برنامه، گروه هنوز نتوانسته است ارتباط مستمری با مخاطبین برقرار کند.
محدودیتهای ظاهری: رعایت حجاب و موازین شرعی هنگام اجرای برنامه، محدودیتهایی در نحوه اجرا و پوشش ایجاد کرده است.
هماهنگی با استاد: یافتن استاد مناسب برای سخنرانی گاهی با دشواری همراه است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه