رفتن به محتوای اصلی

تشکیلات بهار(بسیج، هيأت، انجمن، رسانه)

سیدعلینقی هاشمی | خراسان رضوی سطح 3 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دوره اول دبیرستان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    بله، دوره اول دبیرستان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    بله مدارس

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

در این فعالیت، هدف ایجاد تشکیلات منسجم جهت راهبری کارهای فرهنگی از دوران نوجوانی است. نیرو سازی، ایجاد گفتمان واحد در مجموعه و راهبری فعالیت‌های تبلیغی در مدرسه توسط این گروه انجام میگیرد

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

ایجاد چهار تشکل در ذیل یک تشکل بزرگتر.تشکل بهار تشکیل شده از جهار تشکل کوچکتر بسیج، هيأت، انجمن و رسانه.
در این تشکل احساس ارزشمندی و عضویت در گروه و کار جمعی و تیمی به بهترین وجه صورت می‌گیرد.
مجموعه یاد می‌گیرند مثل موتور ماشین با هم هماهنگ باشد.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

حضور در کلاسها، شناسایی افراد مستعد، استعدادیابی و تیم بندی اعضاء و تعریف عملیات تبلیغی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت مورد نظر در قالب "تشکیلات بهار" که مخفف بسیج، هیئت، انجمن اسلامی و رسانه است، در یکی از مدارس مشهد انجام می‌شود. این فعالیت به هدف پرورش مدیران آینده نظام و انقلاب اسلامی طراحی شده است. فرآیند اجرایی به شرح زیر است:

فرآیند و مراحل اجرا:

بسیج مدرسه: وظایف آن شامل انتظامات مدرسه، مدیریت ورود و خروج دانش‌آموزان، همراهی در راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های میدانی است.

هیئت مذهبی: شامل برگزاری مراسم هفتگی هیئت، قرائت قرآن و نیایش صبحگاهی، اقامه نماز جماعت و هماهنگی برای مراسم مذهبی مدرسه.

انجمن اسلامی: پیگیری فعالیت‌های علمی و آموزشی مانند شناسایی دانش‌آموزان مستعد، برگزاری کلاس‌های تقویتی و ثبت‌نام در جشنواره‌ها.

رسانه: تولید محتوا شامل گزارش فعالیت‌ها، ساخت پادکست، تهیه نماهنگ و انعکاس اخبار مدرسه در کانال‌های ارتباطی.

جرقه اولیه فعالیت:

نیاز به تربیت مدیران آینده و آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، علت ایجاد این ساختار بوده است. علاوه بر این، وجود مشکلات آموزشی و نیاز به تقویت کار گروهی در مدرسه انگیزه‌ای برای تأسیس این تشکیلات شد.

مخاطبین طرح:

دانش‌آموزان متوسطه اول، که باید عضو یکی از بخش‌های این تشکیلات باشند تا از خدمات بهره‌مند شوند. تمرکز اصلی بر نوجوانان پسر است که ممکن است تک‌فرزند باشند و نیاز به تعاملات اجتماعی و کار گروهی داشته باشند.

منابع انسانی و ابزارهای مورد نیاز:

نیروی انسانی: مدیر مدرسه، معاون پرورشی، دبیران، روحانی مستقر و دانش‌آموزان فعال در تشکیلات.

ابزار و امکانات: فضای مدرسه، تجهیزات رسانه‌ای برای تولید محتوا، امکانات برای اردوها، سالن اجتماعات، کتابخانه و تجهیزات آموزشی.

حمایت‌های مالی: هزینه‌های برنامه عمدتاً توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود.

بازتاب رسانه‌ای:

فعالیت‌های مدرسه به دلیل نوآوری و تأثیرگذاری اجتماعی، مورد توجه برخی رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته و استاندار و فرماندار مشهد از این برنامه بازدید کرده‌اند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری اصلی این برنامه، واگذاری مسئولیت به دانش‌آموزان است که باعث افزایش حس خودباوری، مهارت‌آموزی و آمادگی برای آینده می‌شود. مهم‌ترین شاخصه این فعالیت، قالب اجرایی آن است که دانش‌آموزان را درگیر فرآیندهای مدیریتی و فرهنگی مدرسه می‌کند.

این برنامه به جای روش‌های معمول تبلیغی، به ایجاد تجربه عملی در قالب فعالیت‌های واقعی پرداخته و از مدل آزمون و خطا برای یادگیری استفاده می‌کند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت با توجه به چالش‌های تنهایی، اعتیاد به موبایل، نداشتن تجربه کار گروهی و عدم مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان طراحی شده است.

نحوه شناسایی نیاز:

مشاهده رفتار دانش‌آموزان در مدرسه

شلوغی و بی‌نظمی در فضای مدرسه پیش از اجرای این طرح

عدم مشارکت فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های جمعی

وابستگی زیاد به گوشی موبایل

نحوه برطرف کردن نیاز:

برنامه‌های گروهی: تشویق دانش‌آموزان به مشارکت در هیئت، انجمن، بسیج و رسانه.

فعالیت‌های مسئولیت‌محور: مثل برگزاری همایش‌ها، اردوهای شبانه در مدرسه، جشنواره‌های غذا و کارگاه‌های آموزشی.

برنامه‌های مذهبی و فرهنگی: ایجاد پیوند بین مسجد و مدرسه و تربیت دینی.

دستاوردها:

افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی

افزایش حس تعلق به مدرسه و مسجد

رشد نگرش انقلابی و بصیرتی نسبت به مسائل روز

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

تغییر مدیریت مدرسه: ممکن است مدیر جدید با این فعالیت‌ها موافق نباشد و اجرای برنامه‌ها متوقف شود.

ریسک‌های اجرایی: مانند بیمه نبودن برخی فعالیت‌ها، مشکلات بودجه‌ای، نیاز به امکانات بیشتر.

محدودیت‌های فضای مدرسه: برای برگزاری اردوها و همایش‌های بزرگ، فضای کافی در مدرسه وجود ندارد.

کمبود نیروی انسانی متخصص: نیاز به روحانی، مشاور و دبیران متخصص در حوزه‌های فرهنگی و تبلیغی.

مسیرهای ارتباطی

فیلم ارائه

تیزر حجت الاسلام و المسلمین سید علینقی هاشمی
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا