مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
کودک و نوجوان ـ خانوده ها
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
از کودکان 3 تا 93 ساله
خانم و آقا -
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی، پایگاههای بسیج، کانون های اصلاح و تربیت(زندان ها) و ....
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
کم کردن فاصله ایجاد شده بین اقشار و آحاد جامعه (خردسال، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال) با قشر و جامعه روحانیت
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
خارج شدن ارایه مطلب و مطالب مورد نیاز مردم در تمام ابعاد زندگی از شکل و شمایل و چارچوب منبر و محیط های تکراری و روزمره تبلیغی و رویکرد جدید با توجه به نیازسنجی و اقبال مخاطبان به فعالیت ها و برنامه های به روز و پُربسامد در حیطه ارتباطات اجتماعی
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
با توجه به اختلالات فکری، عدم آرامش و آسایش مورد نیاز جامعه و خاصه جامعه اسلامی به دلیل مشکلات و اشتغالات فکری متفاوت و درگیری جسمی، فکری و روحی مردم، لازم است با استفاده از ابزار نشاط، خنده و برنامه هایی از قبیل استند آپ (کمدین) آنهم از نوع مذهبی، ایجاد روحیه متعالی نشاط آور را در مردم آن هم با محوریت آموزه های زندگی، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را ترویج و بسط و گسترش داد.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا و مراحل:
فعالیت مورد نظر، اجرای برنامهای فرهنگی–تبلیغی با عنوان «استندآپ مذهبی» است که توسط یک مبلغ تخصصی با سابقه صورت میگیرد. فرآیند اجرا بر سه اصل مهم استوار است: مخاطبشناسی، نیازسنجی، و ذائقهسنجی. ابتدا مخاطب از لحاظ سن، جنس، جایگاه اجتماعی و دغدغهها شناسایی میشود؛ سپس نیازهای آموزشی، اعتقادی، اخلاقی و مسائل روز او استخراج میشود؛ و در نهایت متناسب با ذائقه مخاطب، محتوا و روش ارائه طراحی میگردد.
برنامهها بهصورت ایستاده و در قالب اجراهایی طنزآمیز اما با محتوای عمیق دینی و اخلاقی ارائه میشود. زمان برنامه معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است و از تکنیکهای ارتباطی متنوعی چون شعر، حدیث، روایت، مسابقه، طنز و داستان بهره گرفته میشود. موضوعات از مناسبتهای مذهبی گرفته تا مسائل اجتماعی مانند سبک زندگی، احترام به والدین، صبر، و مردانگی را در بر میگیرد.
مخاطبشناسی:
مخاطبان شامل همه اقشار جامعه هستند: کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال، سالمندان، معلولین جسمی–حرکتی و ذهنی، متأهل و مجرد، از اقشار گوناگون و حتی ادیان و مذاهب مختلف. جلسات متناسب با فضای جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه طراحی میشود، حتی برای اقلیتهای مذهبی (مانند ارامنه و یهودیان) برنامه اجرا شده است.
منابع انسانی:
برنامه عمدتاً توسط خود مجری اداره میشود؛ اما در صورت نیاز، تیمهای فرهنگی از نهادهای مختلف نیز همراهی میکنند. همکاری با ارگانهایی چون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف، ارشاد اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی صورت میگیرد. همچنین اساتید و پیشکسوتانی نظیر مرحوم حاج آقای راستگو و برخی از روحانیون فعال اصفهان به عنوان همراه و الگو ذکر شدهاند.
ابزار و امکانات:
از ابزارهای گوناگون مانند میکروفن، کلیپهای صوتی و تصویری، کارتهای آموزشی، بازیهای فکری، ابزارهای کمکآموزشی، تابلوهای برد، و بستههای محتوایی استفاده میشود. در جلسات بزرگ از پروژکتور استفاده نمیشود تا تمرکز مخاطب بر خود اجرا حفظ شود.
بازتاب رسانهای:
بازتاب فعالیتها بیشتر در فضای مجازی بوده است. کلیپها و فیلمها به صورت گسترده بازنشر میشود. همچنین از طریق رسانههایی چون شبکه استانی اصفهان نیز انعکاسهایی صورت گرفته است. فضای مجازی یکی از ابزارهای عمقبخشی و توسعه این فعالیت بوده است.
هزینهها و ساختار اجرا:
در بیشتر موارد فعالیت بهصورت مستقل و با دعوت نهادها انجام میشود و نیازی به بودجه مشخص ندارد، ولی در صورت تولید محتوای محصولمحور، در قالب سیدی، پکیج و جزوه آموزشی به ارگانهای مرتبط ارائه میشود. همچنین مجوز اجرای این فعالیت به عنوان یک مبلغ تخصصی اخذ شده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
از منظر مجری، مهمترین ویژگی نوآورانه فعالیت «استندآپ مذهبی» در شیوه ارائه محتواست. برخلاف روشهای سنتی سخنرانی مذهبی، این شیوه بر ارتباط زنده، طنز، و مشارکت فعال مخاطب استوار است. استفاده از قالبهای نمایشی، طنزآمیز، تعاملی و در عین حال آموزنده، موجب شده تا فاصله ذهنی مخاطب با روحانیت و دین کاهش یابد.
محتوا از بطن نیازهای روز جامعه انتخاب شده و با سبکی لطیف و جذاب ارائه میشود، به طوریکه برای مخاطب، تبلیغ دینی به تجربهای خوشایند و اثرگذار بدل میگردد. همچنین این روش توانسته است اسلام را از نگاه خشک و رسمی خارج کرده و در قالب نشاط و امید عرضه نماید.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسئلهشناسی و ریشهیابی:
یکی از مهمترین نیازهای مخاطب در فضای امروز جامعه، کاهش فاصله با مفاهیم دینی، رفع تبلیغات منفی علیه روحانیت، و نیاز به ارتباط موثر با آموزههای دینی است. همچنین نیاز به شیوههای نو برای انتقال مفاهیم دینی، بهویژه برای نسل جوان، به شدت احساس میشود. مشکلات اجتماعی، اخلاقی، خانوادگی، اختلالات روانی، ضعف در ارتباط با والدین و ناتوانی در درک مفاهیم دینی، از جمله نیازهای اصلی شناساییشده است.
پاسخ به نیاز و دستاوردها:
با ارائه برنامههایی جذاب و عمیق، فعالیت توانسته است نگاه مخاطبان را نسبت به دین و روحانیت تغییر دهد، سبک زندگی اسلامی را با زبان ساده و ملموس آموزش دهد، فاصلههای ذهنی را کاهش دهد، و باورهای دینی را در رفتار مخاطب نهادینه سازد. این فعالیت در مدارس، زندانها، مساجد، ارگانها و فضاهای عمومی گسترش یافته و حتی به صورت پکیجهای آموزشی در قالب سیدی و دیویدی منتشر شده است. همچنین موجب ایجاد انگیزه، پیشگیری از آسیبها، و در برخی موارد درمان رفتارهای ناهنجار شده است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالشهای این فعالیت عبارتاند از:
تغییر دولتها و رویکرد مسئولان: در برخی دورهها، محدودیتهایی از سوی آموزش و پرورش یا شهرداریها برای دعوت از روحانیون ایجاد شده است.
عدم همکاری برخی مدیران ارگانها: که باعث کاهش فراگیری برنامهها میشود.
محدودیتهای رسانهای: گاهی عدم همراهی رسانههای رسمی در بازتاب این نوع فعالیتها.
تغییر نگرش و ذائقه مخاطبان: که نیازمند بازطراحی مستمر محتوا و روش اجراست. با این حال، انعطافپذیری مجری، استفاده از فضای مجازی، و اتکا به روشهای نو توانسته تا حد زیادی این چالشها را برطرف سازد.
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه حجت الاسلام و المسلمین محسن کاردان پور | 11.62 مگابایت |
ارسال دیدگاه