مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
قرآنی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
جنسیت تفاوت ندارد مخاطب فعلا کودک و نوجوان ولی محدودیت چندانی ندارد
طرح مخاطبینش -
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
خیر در تمام مجموعه های تبلیغی و بسبج قابل اجراست
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
تعریف قصه های قرآنی با مسایل روز و نتیجه گیری
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
جدید است. تبلیغی و قرآنی است و براین اساس قران لز غربت خارج میشود و قصه های بصیرتی مطرح میشود
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
در این طرح، قرار است نقالهایی تربیت و آموزش داده شوند تا با تعریف قصه های قرآنی به صورت پرده نقالی، و براساس موضوعات بصیرتی و جهادتبیین، کارشود.
تفصیلی
فرآیند، روش اجرا و مراحل: گروه هنری و قرآنی "فدایی زه" با هدف خروج قصههای قرآنی از مهجوریت و تبدیل آنها به ادبیات و تصویرسازی، اقدام به تولید پردههای نقالی از مجموعه قصههای قرآنی کرده است. فرآیند اجرا شامل مراحل زیر است:
ایدهپردازی و انتخاب قصههای قرآنی مناسب.
داستانسرایی و تنظیم متون متناسب برای روایتگری.
تصویرگری و طراحی پردههای نقالی با استفاده از تصویرگرهای حرفهای.
اجرای پردهخوانی و نقالی در مدارس، بهویژه در مناطق محروم، مهدکودکها، و جلسات قرآنی.
تحلیل بازخورد مخاطبین و بررسی میزان تأثیرگذاری برای توسعه فعالیت.
جرقه اولیه: این ایده از تجربه شخصی مبلغین در کار با کودکان و نوجوانان شکل گرفت. نبود منابع تصویری مناسب برای روایت قصههای قرآنی و جذابیت پردهخوانی در اجراهای اولیه، باعث شد که این طرح بهعنوان راهکاری برای جذب کودکان و نوجوانان به محتوای دینی و قرآنی توسعه یابد.
مخاطبشناسی:
گروه سنی اصلی: کودکان و نوجوانان در مدارس و جلسات قرآنی.
سایر مخاطبین: معلمان، مربیان قرآنی و مبلغان که از این ابزار برای آموزشهای خود استفاده میکنند.
تأثیر فرهنگی: افزایش آگاهی دینی و معرفی شخصیتهای قرآنی و ملی بهعنوان قهرمانان الگو برای نسل جدید.
منابع انسانی:
مدیر اجرایی و دبیر اجرایی که هماهنگیهای اصلی را بر عهده دارند.
تصویرگران حرفهای که پردههای نقالی را طراحی میکنند.
تدوینگر و کارشناسان محتوایی برای آمادهسازی کتابچههای آموزشی.
مبلغین و نقالان که اجرای اصلی را در جلسات بر عهده دارند.
ابزار و امکانات:
پردههای نقالی سبک که قابلیت حمل و نصب آسان دارند.
کتابچههای آموزشی همراه پردهها که به مربیان کمک میکند.
امکان ترکیب با ابزارهای چندرسانهای مانند موسیقی حماسی، تصاویر دیجیتال و پروژکتور.
عدم نیاز به فضای خاص، چرا که تنها یک محل مناسب و حضور مخاطب کفایت میکند.
بازتاب رسانهای: فعالیت بهصورت محدود در فضای مجازی معرفی شده و تبلیغات در کانالهای مربوط به کنشگران فرهنگی انجام شده است. با این حال، هنوز تبلیغات گسترده و حرفهای برای طرح انجام نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟جامعیت پردههای نقالی: برخلاف نمونههای مشابه، این پردهها برای تمامی قصههای قرآنی در حال تولید هستند و محدود به چند داستان خاص نیستند.
انعطاف در مخاطبشناسی: پردههای طراحیشده میتوانند متناسب با گروههای سنی مختلف اجرا شوند و حتی قابلیت توسعه به حوزه اسباببازی، استیکر، کتاب داستان و محصولات فرهنگی مرتبط را دارند.
ارائه هندبوک آموزشی: این طرح دارای یک کتابچه راهنما برای نقالان است که نحوه اجرای صحیح، استفاده از لحن مناسب، و حتی پیشنهادات موسیقیایی را ارائه میدهد.
تمرکز بر قهرمانسازی: با الگوسازی از شخصیتهای قرآنی و ملی، این پروژه جایگزین مناسبی برای شخصیتهای کارتونی غربی مانند بتمن و سوپرمن ارائه میدهد.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟مسئلهشناسی و ریشهیابی:
کمبود محتوای تصویری و داستانی جذاب در حوزه قرآن: بسیاری از کلاسهای قرآنی از جذابیت کافی برای کودکان و نوجوانان برخوردار نیستند.
فقدان قهرمانان الگو: در فرهنگ عمومی، شخصیتهای دینی و ملی کمتر معرفی شدهاند و کودکان بهجای آنها به شخصیتهای خارجی گرایش دارند.
ناتوانی در ارتباط مؤثر با نسل جدید: بسیاری از مربیان و معلمان دغدغه انتقال معارف دینی را دارند اما ابزار مناسبی در اختیار ندارند.
چگونگی رفع نیاز:
ارائه قصههای قرآنی در قالب نقالی: که جذابیت شنیداری و بصری را برای کودکان افزایش میدهد.
ایجاد علاقه و انگیزه برای یادگیری: با استفاده از هنر روایتگری، کودکان بهطور غیرمستقیم با مفاهیم قرآنی آشنا میشوند.
تقویت حس تعلق به فرهنگ ملی و دینی: این پردهها کمک میکنند که کودکان و نوجوانان ارتباط عاطفی بیشتری با قهرمانان قرآنی برقرار کنند.
نتایج و دستاوردها:
افزایش علاقه کودکان و نوجوانان به شخصیتهای قرآنی و اسلامی.
ارتقای کیفیت کلاسهای قرآنی و افزایش انگیزه حضور در جلسات.
امکان توسعه به حوزههای جدیدی مانند بازیسازی و نشر کتابهای داستانی.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟کمبود منابع مالی: این پروژه تاکنون بهصورت خودجوش و با حداقل منابع اجرا شده و نیازمند حمایت مالی برای توسعه بیشتر است.
رقابت با سایر پردههای نقالی: با توجه به افزایش تعداد پردههای نقالی مذهبی، این طرح باید از نظر کیفیت تصویرگری و محتوا متمایز باقی بماند.
مشکلات اجرایی و تیمی: اعضای اصلی گروه در شهرهای مختلف ساکن هستند که هماهنگی را دشوار میکند. علاوه بر آن، مادر بودن اعضای تیم، باعث چالشهای زمانی در پیشبرد پروژه شده است.
عدم تبلیغات گسترده: تاکنون تبلیغات گستردهای انجام نشده و معرفی محصول به نهادهای فرهنگی نیاز به زمان و رایزنی دارد.
عدم پذیرش نهادهای رسمی: برخی سازمانهای فرهنگی به دلیل نبود نسخه دیجیتالی از پردههای نقالی، تمایل چندانی به حمایت از این پروژه نداشتهاند.
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه سرکار خانم زهرا نجاتی | 14.23 مگابایت |
ارسال دیدگاه