مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
خانواده ودانش اموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
عمومی هست ولی ایتام وزنان سرپرست در الویت هستن
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
عمومی
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
استحکام خانواده کمک به دانش اموزان کم برخوردار تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم برخوردار
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
ارتباط گیری با قشر محروم وجذب آنها برای جهاد تبین
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
طرح بنده. حدود دو سال هست که عملی شده وادامه دارد
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت اصلی این طرح در زمینه ارائه مشاورههای پیش از ازدواج و پس از ازدواج، کمک به دانشآموزان کمبرخوردار، تهیه جهیزیه برای نوعروسان کمبرخوردار و ارائه خدمات معیشتی و حمایتی به نیازمندان است.
فرآیند و روش اجرا
در بخش مشاورههای خانوادگی، عمده مراجعان خودشان مراجعه میکنند و در برخی موارد افراد نیازمند شناسایی میشوند و از آنها دعوت به مشاوره میشود. این جلسات بهصورت حضوری و تلفنی برگزار میشود و شامل مشاورههای خانوادگی، حل مشکلات زناشویی، و حتی مشاورههای مرتبط با مسائل اجتماعی است.
در بخش تهیه جهیزیه، این فعالیت از طریق مرکز نیکوکاری و در همکاری با مؤسسه خیریه امام رضا (ع) در اهواز انجام میشود. پرونده نوعروسان بررسیشده و بخشی از هزینه جهیزیه از سوی خیرین تأمین میشود. وسایلی مانند یخچال، فریزر، گاز، قالی، وسایل آشپزخانه و سرویس چینی در بستههای جهیزیه قرار دارد.
در زمینه حمایت از دانشآموزان کمبرخوردار، لوازمالتحریر، کیف، دفتر، و سایر ملزومات تحصیلی تهیه و به دانشآموزان نیازمند اهدا میشود.
فعالیتهای معیشتی و حمایتی شامل تأمین پوشاک، کمک به بیماران نیازمند از طریق سیستم کمیته امداد، تأمین وسایل گرمایشی برای خانوادههای نیازمند، و توزیع کمکهای معیشتی است.
مراحل اجرا
شناسایی نیازمندان از طریق مراجعه مستقیم، معرفی از سوی کمیته امداد، یا شناسایی توسط افراد داوطلب.
برگزاری جلسات مشاوره و کمک به حل مشکلات فردی و خانوادگی.
تهیه و توزیع بستههای حمایتی شامل جهیزیه، لوازمالتحریر، کمکهای معیشتی و درمانی.
پیگیری تغییرات و نتایج جلسات مشاوره و ارائه راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت افراد.
جرقه اولیه و منبع الهام
این فعالیت بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال سابقه دارد و علاقه شخصی مجری طرح به خدمترسانی و کمک به افراد نیازمند، عامل اصلی شکلگیری آن بوده است.
مخاطبشناسی
زوجهای جوان و افراد در شرف ازدواج که نیاز به راهنمایی در مسائل خانوادگی دارند.
دانشآموزان کمبرخوردار که نیاز به حمایت مالی و تحصیلی دارند.
نوعروسان نیازمند که برای تهیه جهیزیه به کمک نیاز دارند.
افراد تحت پوشش کمیته امداد شامل سالمندان، بیماران و نیازمندان معیشتی.
منابع انسانی و ابزار مورد نیاز
مجری طرح با همکاری ۲ الی ۳ نفر که در امور دفتری و اجرایی فعالیت میکنند.
ابزارهایی مانند کامپیوتر، تلفن، میز کار و سایر ملزومات اداری که اغلب از وسایل شخصی تأمین شده است.
مکان اجارهای بهعنوان مرکز نیکوکاری و انجام فعالیتهای مشاورهای.
بازتاب رسانهای
بازتاب گسترده اجتماعی از طریق شناخته شدن مجری طرح در شهر و مراجعات مداوم مردم.
عدم تبلیغات رسانهای رسمی، اما در دوران کرونا به دلیل فعالیتهای گروه جهادی غسل و تدفین اموات کرونایی، شبکه افق برای مصاحبه تماس گرفت که پذیرفته نشد.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
جنبه نوآورانه این فعالیت در ترکیب چندین خدمت اجتماعی در یک مجموعه و همچنین پیگیری دقیق نتایج مشاورهها و حل مشکلات مراجعان است. مهمترین ویژگیهای برجسته:
جامعیت فعالیتها: از مشاوره تا تأمین جهیزیه، کمکهای معیشتی و آموزشی.
ارتباط نزدیک با مراجعان: مشاورهها بهصورت شخصی و در برخی موارد تلفنی دنبال میشود.
پیگیری تغییرات مراجعان: پس از جلسات مشاوره، وضعیت افراد رصد میشود تا نتایج مشاوره بهبود یابد.
همکاری با کمیته امداد و خیرین: تأمین نیازهای معیشتی و درمانی از طریق شناسایی نیازمندان و جلب حمایتهای مالی.
برگزاری جلسات سخنرانی و کارگاهها: جلسات هفتگی در مکانهای مختلف ازجمله مساجد و منازل برای تفسیر قرآن، مشاوره، و حل مشکلات خانوادگی.
مهمترین شاخصه این فعالیت، مشاورههای عمیق و پیگیرانه خانوادگی و کمکهای عملیاتی به نیازمندان است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیازهای مخاطبان
مشکلات خانوادگی و زناشویی که موجب ازهمپاشیدگی خانوادهها میشود.
فقر و مشکلات مالی که باعث دشواری در تهیه جهیزیه یا ادامه تحصیل دانشآموزان کمبرخوردار میشود.
نبود فرهنگ مناسب در مراجعه به مشاور و حل مشکلات فردی و اجتماعی.
چگونگی برطرف کردن نیازها
مشاوره و آموزش مهارتهای خانوادگی: جلسات حضوری و تلفنی برای کمک به حل مشکلات زناشویی، تقویت روابط خانوادگی و جلوگیری از طلاق.
کمک به تأمین جهیزیه: شناسایی عروسهای نیازمند، تأمین جهیزیه از طریق کمکهای خیرین، و همکاری با مؤسسات خیریه.
حمایت تحصیلی از دانشآموزان کمبرخوردار: تأمین لوازمالتحریر، کیف، دفتر، و حتی تهیه فرم مدرسه.
حمایت معیشتی و درمانی: تأمین لباس، لوازم گرمایشی، و کمک به بیماران نیازمند از طریق کمیته امداد.
برگزاری جلسات سخنرانی و آموزشی: ارائه مباحث آموزشی در قالب جلسات هفتگی در مساجد و منازل.
نتایج و دستاوردها
جلوگیری از فروپاشی خانوادههای بسیاری از طریق مشاورههای مؤثر.
تأمین جهیزیه برای چندین نوعروس و کمک به دانشآموزان در سالهای گذشته.
تغییر نگرش مراجعان نسبت به اهمیت مشاوره و کمک به کاهش مشکلات خانوادگی و اجتماعی.
افزایش آگاهی عمومی از طریق جلسات سخنرانی و کارگاههای آموزشی.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالشها
عدم داشتن مکان مناسب برای فعالیت: فضای کنونی محدود است و امکان گسترش فعالیتها و برگزاری کلاسهای آموزشی حضوری را کاهش میدهد.
نبود مجوز رسمی برای مشاوره: مجوز رسمی میتواند موجب جلب اعتماد بیشتر مردم و امکان گسترش مشاورهها شود.
کمبود نیروی انسانی متخصص: نیاز به جذب مشاوران بیشتر برای ارائه خدمات گستردهتر.
کمبود منابع مالی: تأمین هزینههای مرکز، اجاره مکان، و تأمین هزینههای مشاوره رایگان.
مشکلات فرهنگی در مراجعه به مشاور: بسیاری از خانوادهها هنوز مشاوره را ضروری نمیدانند یا از آن شرم دارند.
عدم حمایت کافی از سوی نهادهای مرتبط: اگرچه همکاری با کمیته امداد و خیرین انجام میشود، اما منابع مالی و حمایت سازمانی کافی نیست.
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه سرکار خانم مهوش شیعه زاده | 3.75 مگابایت |
ارسال دیدگاه