رفتن به محتوای اصلی

نو نوا

سلیمه براتی | اصفهان سطح 3 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    نوجوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    بله نوجوان دختر وپسر

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    به صورت مجازی ومحیطی در یک محیط باز که هرجایی میتونه باشه فقط فضای بزرگی باشه که امکان بازی گروهی باشه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

هویت نوجوان

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

اصل موضوع که هویت نوجوتن هست وقالب بازی وار وگیمیکفیشن بودن آن

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

بازی وچالش ورویداد

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت ما در قالب یک برنامه تربیتی و هویتی برای نوجوانان تحت عنوان «ماجرا» شکل گرفته است. این برنامه که مخفف «ماموریت اکتشافی جهان رازگونه انسان» است، طی یک دوره ۴۰ روزه به اجرا درمی‌آید. در این دوره، نوجوانان با دوازده چالش مختلف که مرتبط با زندگی و هویت آن‌ها است مواجه می‌شوند.

فرآیند و روش اجرا

مرحله آغازین: این طرح از یک گروه مبلغ متشکل از ده مربی قرآنی آغاز شد که با نوجوانان کار می‌کردند. با رشد این نوجوانان، چالش‌های هویتی آن‌ها بیشتر نمایان شد و ما را به طراحی یک برنامه منسجم برای هدایت آن‌ها سوق داد.

مراحل اجرا:

نوجوانان در قالب گروه‌های بیست نفره سازماندهی شده و هر گروه تحت حمایت یک مربی پشتیبان قرار می‌گیرد.

برنامه بیشتر به‌صورت مجازی اجرا می‌شود و نوجوانان از طریق کلیپ‌ها، سناریوها و مسابقات متنوع درگیر می‌شوند.

دو رویداد حضوری در طول این ۴۰ روز برگزار می‌شود که شامل گشت‌ها و اردوهای تعاملی است.

نوجوانان با انجام مأموریت‌های عملی مثل یافتن مکان‌های خاص، نوشتن نامه، حل معماها و بازی‌های طراحی‌شده، در فرآیند خودشناسی و شناخت جهان قرار می‌گیرند.

مربیان پشتیبان، نقش کلیدی در هدایت نوجوانان دارند و مانند یک دوست و راهنما آن‌ها را همراهی می‌کنند.

جرقه اولیه فعالیت

این فعالیت از دغدغه‌های یک گروه مربی قرآنی که با نوجوانان کار می‌کردند، شکل گرفت. وقتی کودکان این گروه بزرگ‌تر شدند، چالش‌های جدید هویتی آن‌ها آشکار شد و این نیاز حس شد که برای نوجوانان، قالبی جذاب و متناسب طراحی شود. این طرح به مرور از جلسات آموزشی ساده به یک فرآیند ساختاریافته، مبتنی بر بازی و چالش‌های عملیاتی تبدیل شد.

مخاطب‌شناسی

مخاطبان این طرح نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله، از هر دو جنس (با تفکیک گروه‌های پشتیبانی برای دختران و پسران) هستند. این نوجوانان طیف وسیعی دارند؛ از نوجوانان مذهبی گرفته تا کسانی که در خانواده‌های غیردینی یا کم‌توجه به مسائل تربیتی رشد کرده‌اند. هدف ما این بوده که بدون در نظر گرفتن پیشینه مذهبی، هویتی و اجتماعی، بستری برای رشد همه نوجوانان فراهم شود.

منابع انسانی و امکانات

مربیان پشتیبان: این طرح بر همراهی پشتیبان‌ها متکی است که عمدتاً از میان افراد آشنا با مسائل تربیتی و مذهبی انتخاب شده‌اند.

تیم محتوایی: گروهی از نوجوانان و مربیان که در تدوین محتوا، سناریو و بازی‌ها مشارکت دارند.

ابزارهای فنی: ویدئوهای آموزشی، سناریوهای بازی‌محور، فعالیت‌های عملی و مأموریت‌های مجازی.

امکانات رسانه‌ای: باوجود کمبود تجهیزات حرفه‌ای، محتواها با تلاش تیم تولید شده و از ابزارهای شخصی مانند گوشی‌های همراه برای ضبط ویدئوها و تدوین محتوا استفاده شده است.

بازتاب رسانه‌ای

این برنامه تاکنون در برخی بسترهای رسانه‌ای مانند شبکه امید پوشش داده شده و محتوای آن در شبکه‌های اجتماعی مرتبط منتشر شده است. اما به دلیل نداشتن مجوز رسمی، در برخی موارد، دسترسی به حمایت‌های رسانه‌ای محدود بوده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری و خلاقیت این برنامه در دو بخش اساسی قابل مشاهده است:

ساختار بازی‌محور و چالش‌گونه: به‌جای آموزش‌های خشک و تئوریک، محتوای تربیتی در قالب بازی، معما و مأموریت طراحی شده است.

حضور مربیان پشتیبان: این افراد نقش کلیدی در همراهی نوجوانان دارند و برخلاف روش‌های سنتی، در مسیر رشد، مثل یک دوست کنار آن‌ها می‌مانند.

مهم‌ترین شاخصه این فعالیت، همراهی مستمر و فردی با نوجوانان است که از طریق پشتیبان‌ها اجرا می‌شود. این پشتیبان‌ها حتی بعد از پایان ۴۰ روز همچنان با نوجوانان در ارتباط هستند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیازهای مخاطبان

عدم وجود فضایی برای بیان دغدغه‌ها و مسائل نوجوانان

سرگردانی هویتی و نبود الگوهای مناسب

کمبود محتوای جذاب تربیتی و هویتی

فقدان دوست و همراهی که نوجوان بتواند به او اعتماد کند

چگونگی برطرف کردن این نیازها

با ایجاد فضای گفت‌وگو و ارتباط آزاد با پشتیبان‌ها، نوجوانان احساس امنیت کرده و راحت‌تر مسائل خود را مطرح می‌کنند.

از طریق مأموریت‌ها و چالش‌های طراحی‌شده، نوجوانان در مسیر شناخت خود، خدا، جهان و آینده قرار می‌گیرند.

استفاده از روش‌های غیرمستقیم مانند بازی و مسابقه، باعث می‌شود نوجوانان بدون حس اجبار و تحمیل، به سمت یادگیری و تفکر سوق داده شوند.

نوجوانان در این مسیر با دوستان هم‌فکر آشنا شده و شبکه‌ای از ارتباطات مثبت برای آن‌ها شکل می‌گیرد.

دستاوردها و نتایج

افزایش انگیزه نوجوانان برای تفکر و انتخاب آگاهانه در زندگی

کاهش حس سرگردانی و بی‌هدفی در نوجوانان شرکت‌کننده

تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به رشد و تربیت فرزندانشان

شناسایی و حمایت از نوجوانان مستعد و هدایت آن‌ها به مسیر صحیح

تأثیر مثبت بر روحیه و نگرش نوجوانانی که پیش‌تر درگیر آسیب‌های اجتماعی بوده‌اند

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

۱. نبود مجوز رسمی

علیرغم پیگیری‌های انجام‌شده، هنوز این طرح موفق به دریافت مجوز رسمی نشده است که مانعی برای توسعه و همکاری‌های گسترده‌تر ایجاد کرده است.

۲. کمبود امکانات و تجهیزات

نبود مکان ثابت برای اجرای برخی جلسات و ذخیره تجهیزات

نداشتن امکانات حرفه‌ای ضبط و تدوین محتوا

دشواری در تأمین منابع مالی برای تجهیزات و توسعه برنامه

۳. محدودیت نیروی انسانی

باوجود داشتن تیمی قوی، نیاز به نیروهای متخصص در حوزه نگارش، تدوین، بازی‌سازی و مدیریت اجرایی حس می‌شود.

۴. چالش‌های جذب حمایت و منابع مالی

نبود حمایت مالی پایدار و وابستگی به کمک‌های داوطلبانه

دشواری در جذب اسپانسر و منابع مالی از نهادهای مرتبط

۵. مشکلات اجرایی در فضای مجازی

محدودیت‌های ارتباطی و عدم دسترسی برخی نوجوانان به اینترنت پایدار

نیاز به توسعه نرم‌افزار یا اپلیکیشنی که روند اجرای برنامه را آسان‌تر کند

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: لبخند خدا 
کانال لبخند خدا نوجوان در ایتا : https://eitaa.com/shahrnoor
مسیر ارتباط تلفنی: 09138906301

فیلم ارائه

تیزر سرکار خانم سلیمه براتی
دانلود فیلم
فیلم ارائه سرکار خانم سلیمه براتی
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
پیوست اندازه
محتوای ارائه سرکار خانم سلیمه براتی 14 مگابایت

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا