رفتن به محتوای اصلی

سامانه هوشمند استعدادیابی و رشد ابعادی نوجوانان

امیر خسروی چاهک | خراسان رضوی درس خارج کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    تبلیغ تخصصی در حوزه نوجوان با رویکرد تربیتی-هویتی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    از نظر مقطع سنی:
    نوجوانان 13 تا 18 سال که در آستانه تصمیم‌گیری‌های مهم تحصیلی و شغلی هستند.
    از نظر تحصیلات:
    عمدتاً دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه که در مراحل حساس انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند.

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    این فعالیت عمومی هست و به صورت کاملاً آنلاین طراحی شده و محدود به محیط خاصی نیست. کاربران از طریق پلتفرم اینترنتی و بدون محدودیت مکانی و زمانی می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند.

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

نوجوانان در مسیر رشد و هویت یابی خود با چالش جدی در شناخت درست استعدادها و هدایت این استعدادها در مسیری هدفمند و معنادار روبرو هستند. نظام‌های موجود استعدادیابی یا تخصصی و معتبر نیستند و یا عموماً تک‌بعدی (صرفاً تحصیلی یا شغلی) هستند و به رشد جامع و همه‌جانبه نوجوان در راستای حرکت به سمت انسان کامل شدن توجه نمی‌کنند.

رویکرد پیشگیری:
پیشگیری از انتخاب‌های نادرست تحصیلی و شغلی
پیشگیری از هدررفت استعدادها و توانمندی‌ها
جلوگیری از شکل‌گیری هویت تک‌بعدی در نوجوانان

رویکرد رشد و ارتقاء:
کمک به شناسایی استعدادهای نوجوانان با استفاده از فناوری‌های نوین
هدایت تدریجی نوجوان به سمت درک جامع از موفقیت و رشد همه‌جانبه
ایجاد مسیر رشد مستمر از طریق عضویت در باشگاه مجازی
تقویت هویت و شخصیت نوجوان در ابعاد مختلف

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

نوآوری و امتیازات این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی:

1. بستر فناورانه و نوین:
خروج از محدودیت‌های سنتی زمانی و مکانی تبلیغ با استفاده از پلتفرم آنلاین
بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمند
امکان دسترسی گسترده مخاطبان از سراسر کشور به خدمات تخصصی

2. رویکرد علمی و تخصصی:
طراحی مبتنی بر پژوهش و مطالعات علمی به جای روش‌های سنتی و تجربی
استفاده از ابزارهای استاندارد و معتبر روانشناسی
تلفیق هوشمندانه علوم روز با آموزه‌های اسلامی

3. نوآوری در روش و محتوا:
ارائه مدل جدید تبلیغ غیرمستقیم از طریق خدمات تخصصی
حرکت از تبلیغ یک‌طرفه به سمت تعامل مستمر و هدفمند
طراحی مسیر رشد تدریجی به جای تبلیغ مقطعی

4. رویکرد جامع‌نگر:
هدایت نوجوان به سمت رشد متوازن و همه‌جانبه
توجه همزمان به ابعاد مادی و معنوی رشد
پرهیز از تک‌بعدی‌نگری رایج در فعالیت‌های تبلیغی

5. استمرار و پایداری:
تبدیل تبلیغ از یک رویداد موقت به یک جریان مستمر
ایجاد ارتباط بلندمدت با مخاطب از طریق باشگاه مجازی
امکان پایش و ارزیابی اثربخشی فعالیت به صورت مستمر

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مجموعه پویان برای اجرای این طرح، یک پلتفرم آنلاین جامع و اختصاصی طراحی و پیاده‌سازی کرده است. این سامانه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمند، امکان ارائه خدمات استعدادیابی و هدایت‌گری را به صورت کاملاً آنلاین فراهم می‌کند. سامانه به گونه‌ای طراحی شده که محدودیت زمانی و مکانی ندارد و از هر نقطه ایران و حتی خارج از کشور قابل دسترسی است. پس از تکمیل فرآیند استعدادیابی، نوجوانان وارد باشگاه مجازی پویان می‌شوند که در آن علاوه بر شکوفایی استعدادها، در مسیر رشد ابعادی و متوازن قرار می‌گیرند.
فرآیند اجرایی طرح:

زیرساخت‌های فنی:

پلتفرم آنلاین با قابلیت ثبت‌نام و پنل کاربری اختصاصی
سیستم برگزاری آزمون‌ها و مصاحبه‌های آنلاین
الگوریتم هوشمند تحلیل نتایج
سامانه باشگاه مجازی

مراحل اجرا:

مرحله اول - استعدادیابی مقدماتی:

انجام چهار آزمون اصلی (هوش، شخصیت، علایق، مزاج)
تحلیل خودکار نتایج و صدور کارنامه اولیه

مرحله دوم - هدایت تخصصی:

تکمیل آزمون‌های تکمیلی
مصاحبه آنلاین تخصصی
تحلیل نهایی با هوش مصنوعی
ارائه نقشه راه شخصی‌سازی شده

مرحله سوم - باشگاه مجازی:

عضویت در اکوسیستم رشد پویان
دسترسی به محتوای آموزشی تخصصی
شرکت در برنامه‌های آنلاین
پایش مستمر مسیر رشد

چشم‌انداز توسعه (1404-1406):

راه‌اندازی شعب حضوری در شهرهای مختلف
گسترش شبکه مربیان و مشاوران
برگزاری رویدادهای حضوری

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت این مجموعه فرهنگی با محوریت شناسایی و حل مسائل دوران نوجوانی، به‌ویژه بحران هویت در دوران بلوغ، شکل گرفته است. جرقه اولیه تأسیس این مجموعه از تجربه‌ زیسته مصاحبه‌شونده و همکارانش در موسسات تربیتی مختلف بوده است. آنان پس از فعالیت در نهادهایی چون آستان قدس، آموزش و پرورش، مساجد و مدارس، به این نتیجه رسیدند که نظام‌های موجود پاسخگوی دغدغه‌های عمیق تربیتی نوجوانان نیست. از این رو با هم‌فکری جمعی از روانشناسان و متخصصان، تصمیم به تأسیس مجموعه‌ای تخصصی با عنوان «مرکز تخصصی تربیتی دوران بلوغ» گرفتند.

فرآیند اجرا در دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

دوره استعدادیابی: طراحی طرحی نوین به نام «استعدادیابی ابعادی» که با استفاده از شش آزمون استاندارد (هوش گاردنر، شخصیت MBTI، رغبت هلند، مزاج‌شناسی، هوش هیجانی بار-آن و ارزش‌های فردی آلپورت) به صورت سیستماتیک، هوشمند و الگوریتمی استعداد نوجوان را در چند بُعد شناسایی می‌کند. نتایج به صورت تجمیعی تحلیل شده و متناسب با رشته‌ها و مشاغل تطبیق داده می‌شود.

دوره رشد ابعادی: نوجوان پس از ورود به «باشگاه پویان» و سپس «آکادمی پویان» در یک فرایند رشد جسمی، ذهنی، روانی و روحی قرار می‌گیرد. مراحل رشد با الگوریتم گیمیفیکیشن (بازی‌محور) طراحی شده و هر مرحله با نام پرندگان خاص (پرستو تا سیمرغ) نام‌گذاری شده است. این دوره با محتوای آموزشی در قالب کانال، پلتفرم آنلاین و تعامل مستمر ارائه می‌شود.

مخاطب‌شناسی: مخاطب اصلی نوجوانان (پایه هفتم تا دانشگاه و حتی جوانان فارغ‌التحصیل) با دغدغه‌های هویتی، تحصیلی و شغلی‌اند. این برنامه برای هر دو جنس طراحی شده و حتی نوجوانان ایرانی ساکن خارج کشور را نیز شامل می‌شود.

منابع انسانی: تیم اصلی شامل روان‌شناسان حرفه‌ای (مانند آقایان جعفری، مشکی‌مقدم و خانم‌ها توپچی‌زادگان و حامد)، کارشناسان حوزه دین، و متخصصان هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی است.

ابزار و امکانات: الگوریتم هوشمند تحلیل داده‌ها، سامانه آنلاین استعدادیابی، بسترهای گیمیفیکیشن، پلتفرم آموزشی، فضای مجازی، دفتر کار در مشهد، و همچنین مجوز شرکت خلاق از معاونت علمی ریاست‌جمهوری.

بازتاب رسانه‌ای: فعلاً تبلیغات عمدتاً از طریق شبکه‌سازی با فعالان فرهنگی و فضای مجازی انجام می‌شود. همکاری با مجموعه‌هایی چون ستاد نوربخش و برخی شخصیت‌های فرهنگی فعال بوده و در حال توسعه است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری اصلی این طرح در سه محور برجسته است:

نگاه چندبُعدی به استعداد برخلاف طرح‌های رایج که صرفاً بر هوش یا رغبت تمرکز دارند.

تحلیل تجمیعی و الگوریتم هوشمند: به‌جای تحلیل منفصل داده‌ها، ترکیب خروجی چند آزمون با هم و تطبیق آن با رشته‌ها و موقعیت‌های شغلی.

رشد ابعادی پس از استعدادیابی: ایجاد فرآیند کامل رشد نوجوان در قالب آکادمی مرحله‌مند با الگوریتم بازی‌محور.

از نگاه مجری، مهم‌ترین بخش فعالیت، محتوای رشد ابعادی است که به بحران هویت نوجوان پاسخ داده و فرآیند همراهی با نوجوان را به‌جای هدایت از بالا به پایین می‌نشاند. این فرآیند هم از نظر قالب (باشگاه و آکادمی) و هم محتوا (چهاربعدی بودن رشد) برجسته است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی، بحران هویت در نوجوانان در دوران بلوغ است که خود را در قالب سردرگمی، بی‌هدفی، عدم ارتباط مؤثر با خانواده و جامعه، و انزوا نشان می‌دهد. تیم مجری با پژوهش‌های میدانی و تحلیل معضلات رایج در میان نوجوانان، این نیاز را شناسایی کرده است.

راهکار ارائه شده:

استعدادیابی ابعادی با نگاه هویتی برای ترسیم آینده نوجوان و ایجاد انگیزه

رشد ابعادی منظم برای تکمیل فرآیند رشد و خروج از حالت تک‌بعدی

نتایج و دستاوردها:

ایجاد انگیزه در نوجوانان و پذیرش داوطلبانه آنها

تقویت خودکنترلی و اعتماد به نفس از طریق شناخت استعداد و هویت

شکل‌گیری ارتباط مؤثر میان نوجوان و خانواده

شناخت جایگاه و هدف در زندگی و تلاش برای رشد چندبعدی

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها عبارت‌اند از:

مقاومت اولیه نوجوانان در برابر برنامه‌های تربیتی، به‌ویژه با عناوین مستقیم

فقدان همکاری کافی از نهادهای رسمی مانند حوزه علمیه و آموزش و پرورش

مشکل در جذب نیروی متخصص دارای مبانی فکری صحیح (به‌ویژه از بدنه حوزوی)

محدودیت‌های فضای مجازی برای اثرگذاری عمیق و پایدار

لزوم توسعه فعالیت‌های حضوری که نیاز به شبکه‌سازی و نیروی تربیت‌شده دارد

چالش تأمین مجوزهای مکمل (مثل بهزیستی یا آموزش و پرورش) برای توسعه خدمات

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فیلم ارائه

تیزر حجت الاسلام والملسمین امیر خسروی چاهک
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا